"البارت الثالث"
ممسك بيديها يدلفون لغرفة الطبيبة ، إبتسامة مطمءنه مرسومة علي وجه الطبيبة، أغلق الباب، اذنت الطبيبة بالجلوس، جلست علي الكرسي المقابل للمكتب و جلس مقابل لها، رفعت نقابها قابلتها أبتسامة الطبيبة الطمئنة و قالت: عاملة أي يا مدام بتشتكي من اي..
هتفت رانيا بهدوء تبادل النظرات بينها وبين زوجها: عندي دوخه وترجيع من إمبارح..
هتفت الطبيبة بتسأل: من إمبارح بس..
هتفت مؤكدة: أيوا..
هتفت الطبيبة بعملية: اتفضلي علي سرير الكشف..
توجهت للسرير ترقد عليه ، جالس علي الكرسي، فحصتها الطبيبة بدقة وطلبت منها عدة تحاليل، اعتدلت تهندم ملابسها....
جلست الطبيبة واحضرت ورقة وكتبت عدة أشياء وقالت: تعمليلي التحاليل في المعمل إلي تحت وتيجي تاني...
هتف جابر بتسأل: اي التحاليل دي..
هتفت الطبيبة ببسمة: اختبار حمل..
نظرت رانيا للطبيبة وقالت بعدم تصديق: اختبار حمل هو أنا حامل..
هتفت الطبيبة بتوضيح: شاكه إنك حامل، التحاليل هتاكد..
هتفت رانيا بعدم تصديق: بتكلمي جد يا دكتورة اني حامل..
هتفت الطبيبة باندهاش: أيوا، إنتي مش عاوزة الحمل..
ادمعت عينيها وقالت بفرحة: دنا بتمناه من سنين طويلة..
اشفقت الطبيبة عليها وقالت: ان شاء الله في حمل انزلي اعملي التحاليل عشان نتاكد..
هتفت بسعادة: حاضر..
تحركت مغادرة الغرفة والدموع تغرق وجهها من السعادة، جابر اتخذ الوضع الصامت لا يصدق ما يحدث...
خلال نصف ساعة، تحمل التحاليل بين يديها وحال قلبها يدعو ويتمني ان يكون حملها حقيقي، توجهت لغرفة الطبيبة التي استقبلتها ببسمة أمل وتناولت منها التحاليل وقراتها...
ترقب وانتظار انهي علي الصبر داخلهم، حتي ابتسمت الطبيبة وقالت: مبارك المدام حامل...
لم يشعر جابر بنفسه الا وهو يردد: الحمد لله..
فعلت رانيا المثل هتفت بشكر لله: الف حمد وشكر ليك يا رب..
هتفت الطبيبة بفرحة لاجلهم: مطلوب منك ترتاحي وتهتمي باكلك وصحتك عشان المولود وتتابعي مع دكتورة نساء كويسة، إن شاء الله تقومي بالسلامة..
تناولت منها الورقة تحركوا مغادرين العيادة والسعادة ترفرف حولهم....
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
جلست علي الكرسي تسند رأسها للخلف فادي يجلس بالكرسي المجاور يكاد الغضب ياكله، عاءدين إلي مصر، ضاع مخططة بسبب زوجته البلهاء التي رفضت عرض ذلك المنتج، رفضت رغم انها فعلت ذلك مرات عدة تأتي اليوم وتقول أنها تابت واين لها بالتوبة....؟....
اغمضت عينيها تريد أن تنهي كل ما يحدث حولها من مشاكل وما يواجها، تتمني لو كل هذا كابوس وتستيقظ منه، تريد أن تتخلص من فادي وتقطع علاقتها به نهائيا هتفت بتلقاءية: طلقني..
انتبه لكلاماتها وقال: اطلقك..
رفعت رأسها مقابلة رأسه وقالت: أيوا طلقني كفاية لحد كدا..
هتف باستهزاء: إنتي عوزاني اطلقك عشان اخسر شهرتي..
هتفت بالامبالاة: كدا كدا هتخسرها حتي لو مطلقتنيش، أنا قررت اعتزل التمثيل..
نظر إليها لا يستوعب حديثها وقال: تعتزلي التمثيل تبقي اتجننتي..
هتفت بعدم اكتراث: أنا فعلا كنت مجنونة ودلوقتي عقلت،خسرت نفسي وعيلتي وحياتي عشان التمثيل، عملي أي التمثل غير انه خلاني البس وش وراء وش لحد ما نسيت شكلي الحقيقي..
هتف بغضب: فقتي متاخر يا ديانا، معدش ينفع الرجوع عليتك وكلهم ماتوا حتي اختك سافرت بعد ما اتبرت منك، حياتك القديمة مش هتقدري ترجعلها تاني العز نساكي اصلك الحقيقي..
هتفت بتعب: ياريتني ارجع لاصلي النضيف إلي جيت مني، ياريت أصلي يرضا بيا تاني، حتي لو مطلقتنيش هرفع عليك قضية خلع كفاية إلي عرفته عن واسختك يا فادي...
نظر إليها وهتف بغضب: وسختي دي إلي عملتك يا ديانا...
لم ترد علي كلامته اسندت رأسها علي الكرسي سابحه في ذكرياتها...
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
لا بد من سجدة شكر لله على تلك النعمة واخراج زكاة كي يبارك الله لهم في حملها، هذا ما فعلوة بمجرد وصولوهم للمنزل....
جلست في الصالة لا تصدق أن الله قد أنعم عليها وصارت حامل،ترك زوجها المنزل متجها للمكتبة تمسكت بالمذكرة تكمل قراتها..
"حياتي الزوجية مملة للغاية، يذهب زوجي للعمل وابقي في المنزل طيلة اليوم، ارتب وانظف واطبخ ولا شئ آخر، إذا أردت الخروج بإذنه كل شيء بأذن الزوج ما هذا الهراء، يعود من عمله لياكل ويجلس معي، لا أنكر أنه حنون معي لاقصي حد ويراعي الله في لكني لا اراه ولا أحبه، يساعدني في أعمال المنزل ويخرجني للتنزهه كل فترة ويخصص لي مصروف خاص اشتري به ما أريد، احكي كل هذا لامي فتقول، إنتي في نعمة يتمني الكثير أن يكون مكانك، تتمني لاختي زوج مثل زوجي، عائلة تنظر تحت قدمها،
جالسة اتابع التلفاز بملل حتي جاء إشعار برسالة علي هاتفي فتحتها وجدتها من صديقي القديم أيام الجامعة، استغللت فراغي بأن ظللنا نتكلم لاسابيع وايامي احكي له عن زوجي وحياتي المملة و يحكي عن عدم قدرته علي الزواج واستمرت صداقتنا لشهور وشهور دون علم زوجي طبعا، في أحد الأيام خرجت مع زوجي وحينها قابلت صديق من أيام الجامعة وتصافحنا وسلمت عليه وضحكت معه حتي اتي زوجي وراني وسحبني بهدوء بدون كلمة للمنزل ونهرني علي فعلتي ولا مصافحته وضحكي بتلك الطريقة الخليعة التي يراها من منظورة،
يكفي إنني اتحمل طريقة تحكمه في ملابسي صرت ارتدي الملابس الواسعة واغطي شعري، كل هذا كوم واصراره ان ارتدي النقاب كوم آخر، صارت كارثة في المنزل لكن مع اصراري أمام طلبه تراجع عن الامر، اضطررت لان ارتدي ملابسة فضفاضة وان اغطي شعري، لا انكر أنه رجل لم اقابل مثلة في الأخلاق والتدين والسيرة الجيدة لكن هذا لا يناسبني بالتأكيد
أريد رجل يسمح لي بان ارتدي ما يحلو لي وان يخرج معي ويشجعني ونسهر سويا ونحضر الحفلات والسينما والممثلات لكن عند زوجي المصون حرام في حرام، شعرت بالسعادة وصديقي يحادثني أنه رشح للعمل ممثل في فيلم سينماءي وانه سيلعب دور مهم، تمنيت لو احظا بتلك الفرصة، حلمي منذ البداية ممثلة سينماءي يتهاتف الجميع علي إسمها ويتمني الصحفيين صفق صحفي معها وتجري الكاميرات كي تلتقط لها صورة،
لكن ذلك ذهب في طي الأحلام الوردية عندما اكتشفت حملي وعلم زوجي وعائلتي أن الحفيد الأول قادم في الطريق، اسوء يوم مر علي حياتي، سيتغير شكلي وتضيع أحلامي هباءا، خصوصا إنني اسعي لتحقيق حلمي في التمثل واصير ممثلة، ذلك الطفل الذي جاء علي غير توقع مني، رغم إنني اتناول أقراص الحمل بانتظام بدون علم زوجي، تباً، اشتكيت لصديقتي شروق التي نصحتني بأن اذهب لطبيب يخلصني من الجنين، وذهبت إلي الطبيب.. "
قلبت رانيا عدت صفحات لأنها قراتهم مسبقا، قرات بتمعن
"خرجت من المستشفي أشعر بالضياع الشديد وخصوصا أن أهلي علموا بأنني أجهضت ولم اعد بقدرتي علي الانجاب مجددا، تم الطلاق بطريقة ودية وبدون مشاكل اخذت كل أغراضي من المنزل، ما اعجبني في زوجي أنه لم يخبر عائلتي إنني من اجهضت نفسي، ذلك الموقف ادين إليه كثيراً، بعد كل شئ ما زالت ادين إليه بالكثير واكن داخل صدري احترام كبير إليه واتمني لو لقيته واعتذرت منه لكن ذلك لما يعد ينفع من الان...."
أغلقت المذكرة تشعر بالارهاق، دلفت للغرفة تستريح فيها وتغفو قليلا حتي عودة زوجها....
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
"بعد مرور أسبوع"
كل القنوات الفضائية تذيع نفس الخبر الذي قلب السوشيال ميديا والاخبار التلفزيونية، تقلب التلفاز تجدههم يعرضون نفس الخبر..
قناة اخبارية تعرض وتقول:
اعتزال الممثلة السينماءية ديانا بدر التمثيل لاسباب مجهولة الكل يشعر بالحزن لاعتزالها هل ستعود للسينما مرة أخري ام لا. ؟...
قناة أخري:
الممثلة ديانا تعتزل الفن والتمثيل رغم نجاحها وشهرتها وتمنع عرض افلامها ثانية و لا نعلم ما سبب هذا الخبر المفاجئ...
قناة اخبارية:
الملايين يشعرون بالحزن لاعتزال الفنانة الشهيرة ديانا بدر التمثيل والتخلي عن شهرتها الكبيرة التي صنعتها خلاص أعوام قليلة والكل يتمني عودتها.....
دلف فادي لغرفتها والشرر يتطاير من عينيه فعلتها واعتزلت هتف بغضب: عملتيها يا ديانا واعتزلتي..
راقدة علي الفراش لا تشعر بمن حولها حالتها النفسية ازدادت سوءا عن زي قبل، قرارها التي اتخذته لا رجع فيه يكفي ما يحدث..
هتفت بتعب: طلقني يا فادي..
هتف بغضب حاد: انتي طالق يا ديانا، خلاص إلي ما بنا انتهي..
هتفت بسخرية: إلي ما بنا مبدأش عشان ينتهي..
غادر الغرفة لعله يجد حل لتلك المصيبة التي ارتكبتها ولا يمنع حذف افلامها، مجرد حذفهم انتهت شهرته.....
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
خبر عاجل:
طلاق المخرج فادي رضوان من الممثلة ديانا بدر بعد اعتزالها الفن باسبوع واحد ولا يعلم أحد ما السبب ومنع افلامها من العرض لتنتهي مسيرة الفن الطويلة التي سلكتها الفنانة ديانا بدر علي مدار تلك السنوات....
لم تاخذ شي من البيت تلك الأشياء كانت لديانا، الآن تخلت عن كل شئ ولم يتبقي لها غير اسمها الحقيقي دنيا....
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
"بعد مرور شهرين"
طرق الباب بخفه، يخشي من زوجته عندما يخبرها انه احضر إمرأة تسكن معهم بالمنزل لمدة و ترحل، ظهر الاضطراب علي وجهه وقال: مراتي زي البلسم هتحبك جداً...
فتحت زوجته الباب وهتفت بحدة: نسيت المفتاح زي عادتك، قلتلك مليون مرة متنساش المفتاح هو أنا هشتغل بوابة، وبعدين الساعه اتنين اي إلي جايبك بدري...
لم تري الفتاة التي تقف خلقه، حاول تخفيف الفضحية التي فعلتها زوجته امام الضيفة وقال: اي يا حبيبتي بقك بينقط شهد كدا ليه..
هتف باستهزاء: اتريق، أنا تعابنه ومش قادره اقف..
هتف بتردد: استني ام اقلك اني جايب معايا ست هتقعد معانا في البيت..
اخذ وضع الدفاع وضع يديه أمام وجهه نظرت إليه بغضب وقالت بحدة: جايب معاك ست يا ياسر، اتجوزت عليا وجيبهالي تقعد في بيتي، انطق اتجوزتها امتي، كنت شاكة فيك ودلوقتي اتأكدت...
هتف ياسر بتوضيح: يا حبيبتي استني هشرحلك الموضوع..
هتفت بغضب وصراخ: يالههههوي، أنا لسه هستنا لما تشرح جايبلي واحدة البيت وبتقلي هتشرح، لازم تعرف ان البيت دا طاهر وهيفضل طوال عمره طاهر ومش هتعيش فيه ست غيري، فاهم...
هتف يحاول اسكاتها: ارجوكي بلاش فضايح، جنانك ميطلعش دلوقتي قدام الضيوف....
هتفت باستعلاء واستنكار: أنت لسه شفت جنان، بقا تجوز عليا يا ياسر...
هتف بتبرير: أقسم بالله ما حصل، كفاية غلطت الغلطة واتجوزتك...
هتفت بضيق: أنا غلطة، معاك حق ما أنا إلي سمحت بكدا، وريني زوجتك المصونة....
اطاحته بعيدا بيدها خرجت تري الفتاة، تصرخ بفرحة لا تصدق عينيها وقالت: اي الممثلة دي أنا اعرفها حتي بامراة بدلة الرقص الزرقة إلي دوخت رجالة مصر، تعالي يا فنانة إنتي مش حد غريب...
سحبتها من يدها للداخل واشارت إليه وقالت: اقفل الباب عشان الفنانة متستهوهاش....
اجلستها علي الاريكة وجلست بالقرب منها وهتفت بتسأل وفضول: إلا قوليلي يا فنانة مين إلي عملك بدلة الرقص الزرقة أصلي كنت بفكر اعمل واحدة زيها لجوزي عشان ارقصلة...
ضحكت ضحكة خليعة انفلتت من بين شفتيها، نظر إليها ياسر برفعة حاجب وقال: بدلة رقص زرقة الله يرحم يا حرمي المصون...
هتفت بخجل: عيب يا ياسر متكسفش البينه قدامنا، الحاجات دي للكبار فقط...
هتف بسخرية: إنتي صدقتي نفسك ولا أي، إنتي من امتي رقصتيلي، دي هي مرة وكانت رقصت سلاحف الننجا....
رفعت شفتيها وهتف بضيق: تنكر وقتها إني عملت حركة إغراء بشعري وجبته علي جنب..
برم شفتيه وقال ساخرا: صح هي فعلا اغرتني جداً، لدرجة إني نمت بعدها من كتر الاغراء...
هتفت لينا ببسمة وانشكاح: شفتي يا فنانة مش بيقدروا الفن، تيجي الوحدة ممنا ترقص يقولي عليها رقص سلاحف الننجا مع نص الممثلات رقصهم رقص كلابي..
تمسك دنيا نفسها من الضحك، تلك العائلة المجنونة وخصوصا الفتاة التي يظهر أن طار عقلها......
هتفت لينا بتذكر: يقطعني نسيت اعملك حاجه تشربيها...
تحركت للمطبخ تعد العصير ، هتف باعتذاز: آسف علي الي حصلك، دي العادي بتاعنا...
ضحكت وقالت: مفيش حاجه، زوجتك ست عفوية جدآ وتلقاءية، كفاية أنها مش بتلبس اقنعة تداري بيها وشها الحقيقي...
هتف ببسمة: معاكي حق، الحمد لله يا دنيا رجعتي لاصلك الطبيعي وبقيتي احسن..
هتفت ببسمة: رجعت بفضلك يا دكتور، اهتمامك بحالتي اتحسنت وخرجت من المصحة...
هتف بهدوء: أهم من علاج الدكتور اصرار المريض أنه يتعالج....
وضعت لينا الصينية علي الطاولة وجلست بالقرب منها وقالت ببسمة: إنتي تعرفي جوزي منين..
هتفت ببسمة: ياسر يبقي الدكتور بتاعي..
هتفت لينا باسف: الف سلامة عليكي يا فنانة، أكيد حصلك بعد اعتزالك وطلاقتك نفسيتك اتاثرت، منهم لله الرجالة عمرهم ما بيرحموا اساليني أنا مجربة والله..
رفع حاجبيه مستنكر كلامها وقال: والله.
هتفت باسف وحزن: اه والله يا بنيه، الرجالة ملهمش امان زي فرامل العربيات بالظبط...
تستمع للحديث باهتمام شديد والبسمة لا تفارق وجهها ما لاحظه ياسر طبيبها الذي قرر ان يحضرها إلي منزله فزوجته تمتلك قلب وعقل قادر على ان يجعلك تخرج من حاله الحزن التي تنتابك بمجرد مزاحها.....
هتفت ياسر بهدوء: دنيا هتقعد معانا هنا في البيت لمدة وبعدها هتمشي، لازم تهتمي بيها يا لينا...
هتفت لينا بضيق: يعني مش هتقعدي معانا علي طوال، عموما هحطك في قلبي مش في عنيا. .
هتف ياسر بمرح: هتحطيها في قلبك يبقي هنتركن علي الرف يا قلبي..
أسندت ظهرها للخلف وقالت بغرور: مركون علي الرف من أول الحمل يا حبيبي...
هتف بعدم رضا: فخورة بنفسك وانتي بتقليها...
هتفت بغيظ: عادي يعني عشان مبقتش مهتم يا ياسر.....
هتف بتبرير: عيب مش قدام الضيوف..
هتفت بضيق: تعال عوزاك في الاوضة في موضوع خاص..
هتف بقلق: استر يا رب...
تحركت أولا للغرفة تحرك خلفها هتف بخوف: هدخل انضرب وارجعلك....
ضحكت دنيا وقالت: أي العيلة المجنونة إلي وقعت فيها دي يا ربي....
بمجرد دخوله الغرفة سحبته للداخل واغلقت الباب حاوطته بين ذراعيها وجها مقابل وجهه، هتف بقلق من نظراتها الهجومية: في أي والله ما أكلت الشوكلاته إلي في التلاجه..
هتفت بضيق: متقلقش إبنك اكل الشكولاته بتاعتي وهتجبلي غيرها.
اشار براسه موافقا اكملت بهدوء مخيف: أنت غلطت غلط كبير يا ياسر ولازم تتعاقب..
هتف بتبرير: والله ما عملت حاجه يا بيه...
هتفت بغيظ: متحلفش، أنت إزاي تعمل كدا انطق....
هتف ينهي التهمة: والله متجوزت عليكي..
هتفت بغيظ: انت تقدر....
أزالت يديها واعطته ظهرها وبدات تبكي، انتبه لتحولها اقترب ونظر إليها قال بعد فهم: بتعيطي ليه يا لينا...
لم تنطق استمرت في البكاء، حاوط وجهها بيديه واحتضنها، هتف معتذرا: آسف سامحيني، نسيت، آسف..
احتضنته بقوة تشعر بالأمان داخل ذراعية، اكتشف أنها تعاني من فقدان الأمان والحالة التي انتبتها منذ قليل لم تكن إلي ردت فعل طبيعية من عقلها كي تهرب من خوفها.....
هدات من البكاء وقبلات متفرقها يوزعها علي وجهها، استمعت إلي صوت الباب تحركت تفتح الباب وقالت بمرح: يا قليل الأدب
هتف بغيظ: كنت بخفف عنك يا معفنة، والله ستات مجانين محدش فاهم دماغهم....
فتحت دنيا الباب لتقابلها سيدة وابنه شابه، هتفت مريم باندهاش: عمو ياسر قلب شقته استديو تصوير ولا اي..
هتفت مريم بتسأل: هي دي شقة دكتور ياسر ولا إحنا غلطنا في العنوان..
هتف رؤية بضيق: هيبقي إنتي ولينا عليا، كفاية غباء معرفوة إن دي شقت عمك ياسر..
هتفت لينا بضيق: بقا أنا غبية يا رؤية...
توجهت رؤية للداخل وقالت ببسمة: حبيبتي ليلو، غباءك هو إلي منور حياتتا، سمعت صريخك قلت ياسر اتجوز عليكي، الخناقة هدت بسرعه مين الموزة شكلها مش غريب..
هتفت لينا منشكحه: دي الممثلة ديانا هتقعد عندي الفترة الحاية...
هتفت مريم بتبرم: مش لقيتي غير ياسر ولينا تقعدوا عندهم يبقا هتروحي علي السرايا الصفراء عدل..
هتفت لينا بتوبيخ: مريم عيب كدا، مرحتيش الجامعة ليه..
هتفت رؤية بضيق: الهانم مفصولة من الجامعة لمدة أسبوعين...
هتفت لينا بمرح: عملتي اي يا مقصوفة الرقبة...
هتفت مريم بفخر: كسر ضعلين في القفص الصدري، مع شروخ في الذراعين غير التشوهات إلي في الوجه...
هتفت لينا بصدمة: يا قادرة دا كله منك لله عملتي عاهه للواد..
هتفت مريم بانزعاج: يرضيكي يا لينا، يعاسكني ويقول عليا يا صباح الأنوار القلب احتار....
هتفت لينا بسخرية: هو احتار فعلا هيبدا يعالح أي ولا أي، يلا خد جزاءة عبال متكلميهم دسته..
هتفت مريم بفخر: الحمد لله كملوا....
هتفت لينا ساخرة: يا فرحتك يا رؤية ببنتك، بقت عاملة زي جون سينا....
هتفت مريم بحماس: اعملوا حسابكوا عندي بطولة ملاكمه كمان شهر لازم الكل يحضرها...
هتفت لينا بشتجيع: هشجعك بقا وهقلبلك الاستاد صياح...
جلس ياسر برفقة لينا وقال بملل: في الاخر تلم علينا الناس وتغرفنا فشار...
هتف لينا ببراءة: مش أحسن ما اغرقكوا حاجه تانيه يا حبيبي..
هتف زين ببسمة: عاملة يا مريومي، اخبارك أي يا رؤية..
هتفت رؤية ببسمة: الحمد لله لكن مريم مش كويسة..
ضحك ياسر وهتف بمرح: اكيد عملتي عاهه النهارده..
هتفت مريم بفخر: عيب عليك يا عمي..
رن جرس الباب توجهت مريم تفتح الباب وجدته ابيها، هتفت ببسمة لرؤيته: حمد الله على السلامة يا بابا...
احتضنها ابيها وهتف بحنان: الله يسلمك يا مريومي، مين هنا..
هتفت مريم ببسمة: العيلة كلها...
توجه للداخل القي السلام وانضم إليهم وقال: متجمعين عند النبي ان شاء الله، لاحظ وجود فتاة بينهم غريبة..
صلوا على النبي قال ياسر ببسمة: عامل أي يا أخويا..
هتف جاسر بحنان لاخيه: بخير الحمدلله، مين دي..
هتف ياسر ببسمة: دنيا ضيفه عندنا..
هتف بجهل: حاسس إني شايفها قبل كدا..
هتفت لينا بفخر وكانها فازت بجائزة: الفنانة ديانا بدر، لكنها اعتزلت..
ضحك الجميع علي لينا، دقايق ودق الباب فتحت لينا الباب لتجد مليكة وسهيل، هتفت بصراخ سعيد: مليكة...
ضرب ياسر كف علي اخر وقال بسخرية: كملت مليكة ولينا شلت الانس والمجانين...
جلس سهيل بجانب الشباب يحييهم وقال: تعالوا نخرج ونسبهم مع بعض السهرة هتكون للصبح وهنصدع...
اقتربت منه مليكة التي سمعت كلامه وقالت بزعيق: تخرج فين يا سهيل انت قاعد يا حبيبي... يلا يا بنات ام نجهز حاجه ناكلها عشان السهرة مطولة....
دلفوا الفتيات للمطبخ يعودون الطعام جلس الشباب ينظرون لبعضهم بقلة حيلة، ذلك التجمع العائلي التي تجتمع فيه كل العائلة مع بعضها ياكلون ويمرحون ويمزحون برفقه بعضهم البعض....
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
تجمعت الفتيات في المطبخ يجهزون الطعام، طلبت لينا من مريم الوقوف علي باب المطبخ والاستماع لمحادثة الشباب مع بعضهم البعض..
هتفت دنيا بتفاجا: هتجسس عليهم..
هتفت لينا بضحك: تجسس اي لا سمح الله، دي هتسمعم بيقولوا علينا اي، اصلي القعدة الي قعدنها كل واحد هيطلع الكبت الي بنطلعه عليهم..
هتفت مليكة بتوضيح: اول ما يجي دور كل واحد من جوازتنا يتكمل مريم بتقلنا وكل ست بتشوف جوزها بيقول عليها اي من وراها..
هتفت رؤية بعدم رضا: والله يا اختي الاتنين دول مجانين وهيفسدولي بنتي اكتر ما هي فاسده..
اشارت مريم لامها وقالت بفخر: تربيتك يا فخر العرب.
هتفت رؤية بضيق: تربيه وسخه بعيد عنك...
هتفت مليكة بتفكير: تتخيلوا سهيل هيقول عليا اي وهو قاعد معاهم..
هتفت لينا بصراحة: هيحكلهم عن البلاوي الي بتعمليها طبعا، انتي يخفا عن مصايبك...
هتفت برفض: لا طبعا، دنا كاءن امتلك براءة الفراشة..
هتفت رؤية بجهل: هي مين الي بتكلمي عليها دي يا اخت..
هتفت مليكة بحالمية: انا يا بنات امتلك براءة الاطفال تنكروا اني مبعملش مشاكل وديما سهيل بيشكر فيا في هدوءي ورزانتي وعقلي الكبير...
هتفت مريم بسرعة: الحقي يا عاقلة جوزك بيجب في سرتك، تعالي اسمعي البراءة....
وقفت مليكة علي الباب تنصت جيدا لكلام زوجها وتعاببر وجهها توحي بالصدمة والتوعد إليه....
هتف سهيل بقهر: انا بكفر عن ذنوبي بسبب اختكوا، سبحان الله ابتلاء من الله مشفتش زيه...
ضحك اخويها علق ياسر بتاييد: انت هتقلي، انت ضمنت الجنه علي ايديها..
اردف بحسرة يحكي معاناته: انا عايش في جنه اختك، بقي في انسانه عاقله تصحي جوزها الساعة 3 بليل، قال ملانه وزهقانه ومش جيالها نوم، تقوم لوحدها لا تصحي تقرفني معاها....
هتف جاسر بمرح: عملت اي معاها...
اكمل بضيق: صحيت قال اي نفسي اكل مكرونة بشاميل، بقا في ست تصحي في نص الليل تاكل مكرونة بشاميل...
ضحك الشباب يحسونه علي الاكمال....
اكمل بحسرة: قال اي بتوحم يا سهولي، بتتوحم اي وهي علي وشك الولادة قلت نامي يا مليكة ربنا يهديكي وخلاص نمنا وقلت ربنا هداها ونامت، يدوب معداش دقيقتين وصحتني تاني، استغفرت ربنا وقلت معلش اراعي مشاعرها، لاقتها بتقلي سهيل هو انت ممكن في يوم تتجوز عليا، بقا في ست عاقله تصحي جوزها في نص الليل عشان تقله هتجوز عليا، دنا بضرب نفسي بالجذمه اني تجوزت من الاساس، هقوم اتجوز تاني...
صمت ليضحك الشباب بقوة علي افعال اختهم الطفولية..
ضحك ياسر وقال: كمل وبعدين..
اردف بحسرة: قلتلها نامي بدل ما ارمي عليكي يمين الطلاق والحمد لله نمنا، يدوب نمت لمدة ربع ساعة الي لو قلتها بتصحيني وبتقلي، سهيل هي النملة بتبيض ولا بتولد، حد قلها اني دكتور في الاحياء وانا ايش عرفني، مش عاوزة اعرف ولا انا مهتم، نامي الله يسترك يا شيخه، كل الي فات كوم والي جاي كوم تاني ، سهيل هو مين هيرضع ابننا انا ولا انت، ابعدوا عن غاربت السؤال، هرضغ مين ومنين اصلا، سؤال غبي من انسانه اغبي، قلت استحمل مراتك وهرمونات الحمل عامله شغلها معاها، قلت هرضعه انا يا حبيبتي، ردت عليا وقالت، انت هتجيب لبن منين، هشترته من السوبر ماركت من اقرب بقرة بس نامي يا مليكة نامي......
ظهرت بوادر الانزعاج علي كلامه الذي يقصه عليهم عقب الشباب ضاحكين عليهم.....
اكمل سهيل ضاحكا رغم كل ما قاله: تقولي اي هو انا باين عليا اني تخنت كتير بسبب الحمل، قلتها لا طبعا يا حبيبتي انتي بقيتي شبه الفيل نقصلك الزلومة قامت مقموصة ونامت فقلت احمدك واشكر فضلك يا رب انها نامت، والحمد لله نمت قرير العين.....
ضحك ثلاثتهم هتف جاسر: حرام عليك كسرت خاطرها..
هتف سهيل بالامبالاة: يا عم عادي مش كفاية الي بتعمله فيا تشرب شويه...
هتفت مليكة بهمس متوعدة: ماشي يا سهيل ام اوريتك والله لمطلعاهم عليك اضعاف مضاعفه استناني بس...
نادت علي لينا وقالت: دورك يا روحي...
وقفت لينا خلف الباب تسمتع لحديث زوجها....
هتف ياسر بنوع من الانزعاج المبالغ: طول عمركوا شوفتوا حد بيصحي الصبح بدري يغني ويخبط في الحلل، مراتي المصونه..
نظر اليه الشباب بنوع من الاندهاش فاكمل: اه والله صحيت علي صوت تخبيط وصوت حلل، دخلت المطبخ لاقيتها جايبته حله ومعلقة كبيرة وشويه كوبايات وطاسات وعاملة تخبط وتغني بصوتها الجميل قوي، الي شبه انثي الحمار وبتغني لعبد الحليم اغنية علي حسب وداد قلبي يا ابوي، المطرب لو سمعها ليطلع من قبره يقتلها وياخد فيها تابيده في جهنم من وحاشة الصوت، بقا في ست عاقلة تعمل كدا، وشويه تسيب اغاني عبد الحليم وتدخل علي اغاني حسن شاكوش وعمر الليثي، لحد ما الاخر زعقت بصوتها وقالت جبااااااااااااااار، سمعت الكلمة من هنا وحطيت ايدي علي وداني اتاكد اذا كانت موجوده ولا لا وكملت وقالت في قسوته جبار وصوتها اسوء من سيرينه الاسعاف، في الاخر تدعي عليا وتقول منك لله يا ياسر، هي الي منها لله هتشلني بدري بدري.....
ضحك الشباب و ضحك معهم علي افعال زوجته....
هتفت لينا لنفسها بشر: بقا انا صوتي يشبه انثي الحمار وبيشتم موهبتي الخلابه احبطني دنا كنت بفكر اقدم في زا فويس كيدز للمواهب عشان اشوف كاظم الساهر، تب والله لوريك اغاني جديده مش بصوت انثي الحمار لا دا بصوت انثي الديناصور...
نادت علي رؤية وقالت: جوزك نطق يا حبيبتي، تعالي شوفي بيشكر فيكي ازاي...
وقفت رؤية خلف الباب تستمع لحديث زوجها....
هتف جاسر ببسمة وحب: مش عارف اقول اي لكن حالي احسن منكوا، الحمد لله مراتي ست عاقلة وحكيمة ومتفهمة ومبتعملش ربع الي بتعملوا زوجاتكم فدي حاجه تستحق اشكرها عليها، الدور والباقي علي مريم الي امر من لينا ومليكة....
ابتسمت رؤية بعشق ونادت علي مريم وقالت: تعالي اسمعي ابوكي وهو بيمدح في اخلاقك...
وقفت مريم خلف الباب تستمع لكلام ابيها عنها...
هتف جاسر بضيق: مريم مطلعي عنيننا في البيت كل يوم اجبها من قسم شكل، في مرة قاعد في مكتبي سمعت صوت حد بيزعق برا المكتب طلعت على الصوت ولاقي بنت مدياني ضهرها وماسكه الواد من ياقه هدومه ونازله في ضرب والعسكار مش عارفين يحشوه الواد من ايديها زعقت لحد ما فكوهم عن بعض اتفاجا انها مريم وتبصلي وتضحك وتقول: ابويا حبيبي كنت واحشني قلت اجبلك مصيبة واجي ازورك، خلتها تدخل مكتبي والواد يجبوله دكتور يلحقوه ملامحه اتشوهت جدا، دخلت المكتب لاقتها بتشرب عصير ولا كان حصل حاجه، سالتها ضربتيه ليه، قال اي كان جاي يسالني علي عنوانك عشان يطلب ايدي فجبته وجيت، وقتها انفعلت، كل يومين مصيبة شكل من ست مريم.....
ضحك ثلاثتهم، هتفت مريم لنفسها بضيق وتوعد: ماشي يا بابا تب والله لجبلك مشلكة جديدة استني عليا..
بدأ الفتيات في اعداد الطعام يقصون لدنيا حكاياتهم وكيف تزوجوا....
هتفت مليكه بحب وتذكر: اتجوزت سهيل عن قصة حب، حبني واعترفلي بحبه واتقدملي وليله فرحنا سابني وسافر وتمر السنين ويرجع ونتقابل من جديد ونرجع لبعض ونتجوز ونكمل حياتنا سوا ودلوقتي عندنا يارا وتارا تؤام وحامل في ابني.....
هتفت دنيا ببسمة: حلوة قوي قصتكوا وانتي يا لينا...
هتفت لينا بحب تتذكر حكاياتها مع ياسر: هربت من جوز امي وقررت انتحر ، لحد ما جه ياسر وانقذني وجابني بيته وفضلت معاهم لحد ما اعترفلي انه بيحبني وعاوز يتجوزني، طلعت عينه لحد ما وافقت واتجوزنا ودلوقتي عندما مازن وسيلا وحامل.....
هتفت دنيا بحب: ربنا يسعدكوا يا حبيبتي، انتي يا رؤية..
ابتسمت رؤية وقالت بحنان: كنت متجوزة وزوجي توفي وكان وقتها عندي مريم عمرها خمس سنين، سكنت في شقة قصاد بيت جاسر، العلاقة بدات عن طريق مريم الي كانت صحبت جاسر وبتقعد معاه لحد ما اتعلق بيها وطلبني للجواز عشان يدي نفسه فرصة انو يكون اسرة من جديد بعد ما مراته الله يرحمها ماتت، اتقدملي واتجوزنا والصراحة حبيته قوي و دلوقتي عندي اسر....
هتفت دنيا بحب: جميل ان الانسان يدي نفسه فرصة تانية ويكمل حياته، بتمنا اقدر ادي نفسي فرصة تانية...
هتفت لينا بحنان: تب احكلنا حكايتك احنا خلاص بقينا اخوات ولا اي يا بنات..
اردفت الفتيات مؤيدين: اكيد..
هتفت دنيا بحنين وحزن: حياتي بدات من زمان لما كنت طالبة في كلية فنون وقررت اني لازم اكون ممثلة مشهورة وليا اسمي ومكانتي، كانت حياتي شويه حلوة علي شويه وحشه مفيش حدود، صحاب ولاد وخروحات وسهرات، لحد ما خلصت جامعة وقعدت في البيت وجالي الشخص المناسب من نظر اهلي، اضطريت اوافق واتجوز وعشت معاه، منكرش انه انضف انسان واحن انسان عدا عليا، العيب كان فيا مقدرتش قيمته، تتخيلوا اني روحت لدكتور عشان اجهض نفسي وربنا عاقبني اني مش هقدر اخلف تاني واطلقنا لما عرف، من وقتها معرفش عنه حاجه، اشتغلت في التمثيل ووقتها قابلت اقذر انسان في حياتي فادي الي اشتغلت معاه واتجوزنا وبقيت ممثلة، لكن جوايا كان حاجه ناقصة، قصاد الشهرة والفلوس خسرت نفسي واهلي الي ماتوا واختي الي سافرت، خسرت الانسان الوحيد الي معرفتش قيمته الي ما سبته، لكن الحمد لله سبت التمثيل وقررت ادور على نفسي وارجع لحياتي القديمة...
اقتربت الفتيات محتضنين اياها يبسونها بالحنان والامان والحب...
"من الجيد ان تجد رفقة تهون عليك الطريق وتتمسك بيدك بقوة ولا تتركك تقع وحد بل تقع معك تمسح علي وجهك مشقة الحياة لتخبرك اتتركني وحدي، نكمل معا او ننتهي معا"
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
"قراءة ممتعة يا سكاكر🫶"
مع تحيات /اوركيدا 🍁.