ياسين : انت نسيت مريم ؟
مراد نظر لياسين
ياسين : ها
مراد : هكدب لو قولت نسيتها
ياسين : طالما منسيتهاش يبقى فكك من ليلى
مراد : انا معجب ب ليلى
ياسين : انت بتنسى مريم ب ليلى
مراد : لا ، اكيد مش كدا ، اكيد لا
ياسين : اسمع مني انا ادرى
مراد : ….
ياسين : متعلقش ليلى بيك على الفاضي يا مراد نصيحة مني
مراد بتفكير : يلا نمشي
ياسين : يلا
مرت عدة ايام
وظل مراد على نفس الحالة واعتادت ليلى نظرات مراد لها كل محاضرة
في الجامعة
ليلى : آيلا ، انا كل يوم بتعلق بمراد اكتر من الاول
آيلا : هخليكوا تتجوزوا متقلقيش انا موافقه
ليلى : اه صحيح لقيتي الاكونت ؟
آيلا : عيب عليكي اهو
ليلى صرخت : واااااو ، انت مخابرات جدااا
آيلا : كلمي حد يكلمني
ليلى : انا عايزة ابعتله فولو
آيلا : و ليه هو ميبعتش يا مهزقة
ليلى : ما هو اكيد مش عارف الاكونت مثلا
آيلا : لا لو كتب اسمك هيلاقيه فورا تلاقيه لاقاه بس مش راضي يبعت
ليلى : مش عارفه بقا انا عايزة ابعت وخلاص
آيلا : خلاص ابعتي
ليلى : بليل بقا
آيلا : اشطا هبقى اكلمك وقتها
ليلى : اشطا انا طالعة المحاضرة
آيلا : وانا كمان باي
في الليل
آيلا : يلا فيديو كول اهو مش حارماكي من حاجة
ليلى : والله جامدة
آيلا : يلا ابعتي
ليلى : بعتت اهو
آيلا : هيقبل في ثانية
بعد مرور دقيقة
ليلى : احييييه قَبل
آيلا : شوفتي السرعة
ليلى : ايه الرعب دا وعملي فولو باك
آيلا : اقبليه بسرعة
ليلى : قبلته
آيلا : اشطا جدا ، حلو دا
ليلى : انا متوترة
آيلا : ليلى
ليلى : نعم
آيلا : حبيتيه ؟
ليلى : اكيد لسه ملحقتش بس معجبة عامةً ، هو علقني بيه جدا بقيت بروح المحاضرات المشتركة عشانه
آيلا : دانتِ واقعة بقا
ليلى : لا لا اعجاب بس ، المشكلة اني هشوفه بكرا وخايفه اوي
آيلا : متقلقيش هاجي احضر معاكي
ليلى : اشطا جدا
باليوم التالي بالجامعة
مراد : شوفت حصل ايه امبارح
ياسين : في ايه حصل
مراد : ليلى بعتتلي فولو على الانستجرام
ياسين : بتهزر ، اكيد مقبلتهاش
مراد : مقبلهاش ليه ، اكيد قبلتها
ياسين : مش قولتلك ابعد يا مراد ؟
مراد : مش عايز ابعد ، ابعد ليه يعني
ياسين : عشان انت بتنسى مريم بيها
مراد : احلفلك ب ايه اني نسيت مريم
ياسين : مهما عملت مش هصدقك ، دي حب عمرك يا مراد مستحيل تنساها بسهولة كدا
مراد : ياسين ، انا نسيت مريم ، ومُعجب ب ليلى
ياسين : انت حر
مراد : انا فعلا حر ، سلام
مراد دخل كُليته ودخل المحاضرة
وكذلك آيلا وليلى
في المحاضرة
ليلى : انا متوترة
آيلا : استني لما ييجي الاول
ليلى : اهو اهو
آيلا : اهدي بس اهدي
ليلى : مش عارفة
آيلا : حاولي
ليلى : ايه دا
آيلا : في ايه
ليلى : شكله متضايق من حاجة
آيلا : اه فعلا ، يا ترى ماله
ليلى : مش عارفة ، ابقى اسأله طيب ؟
آيلا : لا هنعرف من ياسين اسهل
ليلى : ازاي
آيلا : هبقى اسأل ياسين لو قعد جنبي في المحاضرات النهارده
ليلى : ماشي
بعد انتهاء المحاضرة
ليلى : دا مبصليش يا آيلا خالص وكمان مشى ومستناش برا زي كل مرة
آيلا : ممكن مشافكيش قاعدة فين
ليلى : لا عينه جات في عيني وهو داخل
آيلا : متأكدة ؟
ليلى : اه
آيلا : هو شكله متضايق
ليلى : لدرجة انه ميبصليش زي كل محاضرة ؟
آيلا : معلش المرادي عديها لحد ما نعرف ماله
ليلى : تمام
آيلا : هروح انا كُليتي بقا
ليلى : ماشي يا روحي باي
آيلا دخلت كُليتها وجلست في المدرج
ياسين دخل بعدها وجلس بجانبها
آيلا نظرت لياسين : ايه ده مالك
ياسين : مفيش عادي
آيلا : التكشيرة دي كلها ومفيش ؟
ياسين : اه
آيلا : في ايه يا ياسين مهو دا مش وشك الطبيعي
ياسين : اتخانقت مع مراد
آيلا : عشان كدا بقا كان داخل مكشر هو كمان
ياسين : ايه دا شوفتيه فين
آيلا : حضرت محاضرة مع ليلى من شوية وشوفته كان مكشر خالص حتى شاف ليلى ومبتسمش حتى
ياسين : هو اصلا ……
آيلا : هو اصلا ايه
ياسين بتوتر : هو هو اصلا رخم
آيلا : ايا كان سبب الخناقة مينفعش تزعلوا من بعض دانتوا شبه بعض حتى مينفعش تتفرقوا
ياسين : هو حر يعمل اللي يعمله انا اصلا مش عايز اعرفه تاني
آيلا : هو ايييه دا مش للدرجادي
ياسين : لا للدرجادي
آيلا : الدكتور دخلت نكمل كلام بعد المحاضرة
ياسين : تمام
بعد انتهاء المحاضرة
آيلا : ممكن ترن على مراد دلوقتي وتتصالحوا ؟
ياسين : لا
آيلا : مهو مينفعش يا ياسين
ياسين : آيلا ، متضغطيش عليا لو سمحتي
آيلا : خلاص تمام براحتك
ياسين : متزعليش مني بس سيبيني اخد وقتي بس
آيلا : تمام
آيلا ذهبت لـ ليلى مرة اخرى
ليلى : ها عرفتي حاجة ؟
آيلا : اه ، ياسين ومراد متخانقين جامد معرفش السبب عشان مرضيتش اكون متطفلة بس ياسين مش طايقه
ليلى : نفسي اعرف ليه
آيلا : هنعرف مع الوقت
ليلى : ربنا يسترها
آيلا : يارب
في الليل على الواتساب
ياسين : آيلا
آيلا : نعم
ياسين : انا اسف على طريقتي معاكي النهاردة ، متزعليش مني
آيلا : مش زعلانة بس هزعل لو فعلا متصالحتوش
ياسين : لازم ناخد وقتنا في الزعل والخناق عشان لو رجعنا نكون احسن من الاول
آيلا : يعني انتوا على طول بتعملوا كدا ؟
ياسين : اه كل مرة بنتخانق فيها وبناخد وقتنا في الزعل بنرجع احسن من الاول بس انا المرة دي متضايق عشانه وهو مش عارف كدا
آيلا : مهما حصل بردو لازم تقف جنبه عشان مصلحته مش تتخانق معاه عشان مصلحته !!!
ياسين : احنا على طول كدا عامةً ، بس اهم حاجة متزعليش مني
آيلا : مش زعلانه اصلا متقلقش
ياسين : بجد شكرا
ليلى اتصلت بآيلا
آيلا : ايه يا حبي
ليلى : الحقينيييي
آيلا : ايه في ايه
ليلى : حطيت صورتي ستوري انستا ومراد عملي لايك
آيلا : اوباااا
ليلى : فرحانة اوي
آيلا : الولا واقع بقا كدا
ليلى : وانا كمان وقعت ياختي
آيلا : اتنين واقعين
بعد مرور عدة ايام
آيلا : ليلى ، هبقى ارن عليكي بعد المحاضرة تجيبي مراد تقعدي معاه في كافيه الجامعة وانا هجيب ياسين معايا لانهم لازم يتصالحوا
ليلى : حاضر بس هتوتر جامد
آيلا : حاولي تهدي وعادي
ليلى : تمام
بعد المحاضرة
آيلا : ياسين ، ممكن طلب ؟
ياسين : طبعا اتفضلي
آيلا : تعالى نفطر في كافيه الجامعة
ياسين : ماشي مفيش مشكلة تعالي
آيلا اتصلت ب ليلى
ليلى اغلقت المكالمة
ليلى : مراد
مراد : نعم يا ليلى
ليلى : ممكن نفطر مع بعض في كافيه الجامعة ؟
مراد : تمام مفيش مشكلة يلا بينا
آيلا وياسين جلسوا ليفطروا
ليلى ومراد وصلوا بعدهم
ليلى : تعالى نقعد هنا
مراد وياسين : ايه دا
آيلا : مينفعش تفضلوا متخانقين
ليلى : فجبناكوا هنا وقررنا نصالحكوا
مراد : بس احنا متفقناش على كدا يا ليلى
ليلى : مهو لو كنت قولتلك مكنتش هتوافق
ياسين : انا غلطان اني سمعت كلامك يا آيلا
آيلا : يا جماعة مينفعش كدا لازم تتكلموا مع بعض وتتصالحوا
ليلى : انا وآيلا هنقعد في الترابيزة اللي جنبكوا وانتوا اتعاتبوا براحتكوا
ونقلوا مكانهم بالفعل
مراد نظر لياسين
واخذوا بتعاتبوا بصوت منخفض لكي لا احد يسمع مشكلتهم
ياسين : بتخسرني عشان عايز مصلحتك ؟
مراد : مانت كل شوية تقولي اني بنسى مريم ب ليلى ، بس لا انت كلامك مش صح
ياسين : خلاص روح اعترف ل ليلى انك معجب بيها
مراد : لا
ياسين : يبقى كلامي صح بقا
مراد : هكلمك بصراحة ، انا خايف
ياسين : من ايه
مراد : ان ليلى تخذلني زي مريم
ياسين : خلاص بتعلقها بيك ليه
مراد : معرفش
ياسين : شكلها بدأت تحبك على فكرة
مراد : ….
ياسين : من الاخر يا مراد لو مش متأكد من مشاعرك ابعد عشان متعلقهاش بيك
مراد بتفكير : …..
ياسين : على العموم مينفعش نفضل متخانقين
مراد : لما بتخانق معاك ببقى واثق اننا هنرجع احسن من الاول
ياسين : قولت الجملة دي لـ آيلا من كام يوم
مراد : بس باين من عينك على فكرة انك معجب بيها
ياسين بضحك : اللي فاهمني
مراد : عيب عليك
ليلى وآيلا رجعوا لهم مرة اخرى
ليلى : بتضحكوا يبقى اتصالحتوا
ياسين بضحك : اكيد
آيلا : اخيرا
مراد : عن اذنكم لازم امشي عشان تعبان شوية
ياسين : وانا هوصله
ليلى : مالك
مراد : مفيش ، بس مصدع شوية
ليلى : ….
ياسين : يلا باي
آيلا وليلى : باي
ليلى : هو بيرد عليا كدا ليه
آيلا : ممكن عشان تعبان
ليلى : بتدافعيله كأنه ابن اختك بجد
آيلا : بقول الحق يا بنتي
ليلى : ماشي ياختي
في الليل
ليلى اتصلت بآيلا
ليلى : انا نزلت صورة ليا ستوري منتظرة اللايك بفارغ الصبر
آيلا : هيعمل متقلقيش
ليلى : ايه دا ، دا شاف الاستوري ومعملش حاجة
آيلا : ايه دا هو عبيط
ليلى : ايه الهبل دا
آيلا : عادي عادي ممكن شافها وهو برا ولا حاجة ونسى يعمل لايك
ليلى : اصلا عادي مش مهم
ومرت عدة اسابيع
وهم على نفس الحال
ليلى : انا عايزة اقابلك ضروري
آيلا : يلا ننزل في اي كافيه دلوقتي
ليلى : يلا
ونزلوا بالفعل
ليلى : مبقاش يبصلي في المحاضرات ولا يعملي لايكات معرفش انا عملت ايه ، ممكن مثلا عشان صالحته على ياسين ؟
آيلا : ايه الهبل دا اكيد لا
ليلى : اومال ايه انا عملت ايه طيب
آيلا : معرفش بجد ، طب اسأل ياسين ممكن يعرف ؟
ليلى : لا اياكي ، هيعرفه اني بحبه
آيلا : طب ما يعرف
ليلى : لا المفروض تيجي منه مش مني
آيلا : ما احنا لازم نعرف هو اتغير ليه
ليلى : معرفش بجد
آيلا : هحاول اعرف
ليلى : بس من غير ما مراد يعرف اني بحبه
آيلا : متقلقيش
باليوم التالي في الجامعة
آيلا : ياسين
ياسين : نعم
آيلا : عايزة اتكلم معاك
ياسين : اتفضلي
آيلا : بس الكلام دا ميطلعش برا بالذات مراد
ياسين : ايه دا في ايه اللي حصل
آيلا : مراد متغير بقاله فترة ليه يا ياسين
ياسين : متغير ازاي
آيلا : متغير على ليلى جدا مكنش كده
ياسين : هقولك الصراحة
آيلا : قول
ياسين : مراد عنده عقدة من الحب
آيلا : ليه
ياسين : مراد كان بيحب جارته من وهو صغير ومكنش بيحب غيرها ف اعترفلها وقالتله انها كمان بتحبه وكدا وهي اصلا كانت بتخدعه وبعدها سابته فجأة واكتشف انها بتحب ابن خالتها ف جاتله العقدة دي
آيلا : يعني هو لسه منسهاش ؟
ياسين : بيقولي انه نساها
آيلا : الحوار دا من امتى
ياسين : اعترفلها واتكلموا السنه اللي فاتت يعني في ثانوية عامة
آيلا : طب قالك حاجة على ليلى
ياسين : قالي انه بيحبها
آيلا : متأكد ولا بينسى القديمة بيها ؟
ياسين : هتصل بيه اسأله قدامك وافتح الاسبيكر
آيلا : ماشي
مراد : الو
ياسين : مراد
مراد : نعم
ياسين : هسألك سؤال وترد بصراحة
مراد : اسأل
ياسين : بتحب ليلى ؟
مراد : اه اه جدا
ياسين : متأكد ؟
مراد : حاولت ابعد الفترة اللي فاتت عشان اتأكد من مشاعري ولقيتني فعلا بحبها اكتر من الاول كمان
ياسين ابتسم لآيلا ثم اكمل : طب ما تروح تعترفلها
مراد : خايف
ياسين : من ايه
مراد : مانت عارف خايف اترفض وخايف تكون مبتحبنيش و تخذلني
ياسين : طب ما تجرب يا سيدي احنا هنعيش كام مرة
مراد : عندك حق ، هروح اقولها
ياسين : يلا ربنا معاك ابقى طمني
مراد : حبيب قلبي والله ، سلام
ياسين : اي خدمة
آيلا : شكرا بجد يا ياسين مش عارفة اقولك ايه
ياسين : متقوليش ، بس انا اللي عايز اقول
آيلا : تقول ايه
ياسين : انا بحبك يا آيلا
آيلا : احيه
ياسين : اهو دا الرد المناسب فعلا
آيلا بتوتر : ط طب انا لازم أمشي دلوقتي
ياسين : مسمعتش ردك
آيلا : بعدين بعدين ، سلام
وركضت وتركته
ياسين : بحب واحدة عبيطة
على الانستجرام
مراد : ليلى
ليلى : نعم
مراد : انا محتاج اتكلم معاكي
ليلى : ليه ؟
مراد : هتعرفي لما اشوفك ، جاية الكلية بكرا ؟
ليلى : مش عايزة اجي
مراد : لا لازم
ليلى : ليه بجد هو في ايه
مراد : قولتلك لما اشوفك ولازم اشوفك هستناكي في المدرج بكرا ان شاء الله
ليلى : تمام
آيلا اتصلت ب ليلى
ليلى : هو في ايه كلكوا بتكلموني في نفس الوقت ؟
آيلا : مين كلمك
ليلى : مراد بيقولي انه عايز يشوفني بكرا في الكلية ويتكلم معايا معرفش ليه….. استني كدا ، انت قولتيله اني بحبه ؟
آيلا : لا والله مقولتلوش حاجة
ليلى : اومال هو عايزني ليه
آيلا بتوتر : معرفش
ليلى : صوتك ماله
آيلا : في حاجة حصلت موتراني اوي
ليلى : ايه هي في ايه
آيلا : ياسين اعترفلي ب حُبه
ليلى بفرحة : بتهزريييييي ، وقولتيله ايه
آيلا : رديت ردي المعتاد
ليلى : احيه
آيلا : ايوة هو دا
ليلى : احيه انت قولتي احيه ؟
آيلا : اه والله قالي بحبك قولتله احيه معروفه
ليلى : روحنا في داهيه
آيلا : تقريبا
ليلى : وبعدين
آيلا : وبعدين سيبته ومشيت
ليلى : احيه فعلا ، طب انت مشاعرك ناحيته ايه
آيلا : مش عارفه مش متأكدة من مشاعري بس لو هرد عليه هقوله اني بحبه فعلا واتعلقت بيه
ليلى : وكمان مقولتيليش يا غدارة
آيلا : مانا قولت اقولك لما اتأكد من مشاعري
ليلى : مبدأيا انا موافقة بقا
آيلا : خلصانه جدا وابقي شوفي بقا مراد هيقولك ايه بكرا وقوليلي
ليلى : تمام ، باي
باليوم التالي
ليلى وصلت للمدرج
ومراد جلس بجانبها
مراد : متمشيش من المدرج بعد المحاضرة
ليلى : هو في ايه
مراد : اسمعي الكلام وانت ساكته
ليلى : …..
وبعد انتهاء المحاضرة وخروج كل الطلاب من المدرج
ليلى ظلت جالسة بمكانها بالفعل
مراد خرج ودخل مرة اخرى وخلفه ياسين وآيلا
ليلى بتعجب : ايه دا
مراد مسك المايكروفون
مراد : احم احم
⁃ انا قررت اتهور تهور كبير اوي
ليلى نظرت لآيلا : هو في ايه
مراد : مينفعش اخبي اكتر من كدا
⁃ قررت اتغلب على العقدة والخوف اللي عندي دلوقتي
ليلى : …..
مراد : ليلى ، انا بحبك
ليلى بصدمة : …..
ياسين : ايوة بقا يا عم الحَبيب
آيلا : اخيرااا
ليلى : انتِ كنتي عارفه ؟
آيلا : اه بصراحة
مراد : ردك ايه يا ليلى
ليلى بكت
مراد : ايه دا في ايه
ليلى : انت كنت بتبعد ليه اخر فترة ؟
مراد : كنت بتأكد من مشاعري ف بعدت عشان اشوف حبي ليكي هيبقى عامل ازاي ولما لاقيته زاد فعلا قررت اعترف وخلاص واللي يحصل يحصل ، بس انا لحد دلوقتي مسمعتش ردك
ليلى بدموع : وانا كمان بحبك اوي
مراد : بجد !!!
ليلى : اه ولو اتغيرت معايا كدا تاني والله ما هيحصلك كويس اديني قولتلك من دلوقتي
مراد بضحك : ياه دا انتِ تؤمري والله ، متعيطيش بقا انا اسف والله
ليلى : خلاص سامحتك
ياسين : انا كمان مسمعتش ردك خدي بالك
ليلى : سمعينا ردك يا آيلا يلا
مراد : رد على ايه
ليلى : ياسين اعترف ب حُبه لآيلا امبارح
مراد : يا غدار ومقولتليش ؟
ياسين : قولت أعرّفك النهارده بما انك هتعترف النهاردة وكدا ويكون اعترافين مش واحد
مراد : ماشي يا عم ، وانت ردك ايه يا آيلا
آيلا : وانا كمان بحبك يا ياسين
ياسين : يا فرج الله
مراد : انت بتحبيني من امتى
ليلى : من وقت ما عملتلك فولو
مراد : انا بحبك من اول ما شوفتك
ليلى : هو انت ليه قولت ان عندك عُقدة ؟
مراد : هصارحك بكل حاجة
⁃ انا كنت بحب واحدة وهي خذلتني وخدعتني وطلعت بتحب واحد تاني وعمرها ما حبتني ف كنت على طول بعدها خايف احب تاني اتخذل ولما شوفتك حبيتك على طول وقتها استغربت من نفسي اوي اللي هو انا معاكي مش خايف وبحبك بجد
⁃ وياسين قالي اخد وقتي في التفكير واتأكد من مشاعري عشان كدا بعدت عشان اعرف هحبك اكتر ولا مش هتكوني في دماغي وفعلا حبيتك اكتر من الاول واتعلقت بيكي اكتر ف قررت اللي هو خلاص هتخلص من العقدة دي واعترفلك حتى لو كنتي رفضتيني كنت خلصت اللي في قلبي ليكي وارتاحت وخلاص
⁃ بس حقيقي يا ليلى انا عمري ما حبيت ولا هحب زيك وبجد شكرا على كل حاجة والحمدلله ان انتِ العوض
⁃ بحبك اوي
ليلى : وانا كمان بحبك اوي اوي
تمت بحمد الله ❤️