زين ببرود: بقي انتي العروسه الجديده تمم اولا كده لازم تعرفي انك هنا خدامة لا اكتر ولا اقل وانا مكنتش عاوز اتجوز بس الظروف بقا.
البنت بهدؤء: حاضر هو الحمام فين.
زين ببرود: ايه مش همك كلامي وعندك عادي كده عشان كده بتتجاهليه.
نور بهدؤء: حضرتك جوزي وواجبي احترمك واحترم كلامك عن اذنك.
زين راح البلكونه بغضب و عمل مكالمة: اسمع انا عاوز اسافر النهارده.
الشخص: النهارده ازاي يا زين بيه المفروض فرحك.
زين ببرود: كلمة زيادة اعتبر نفسك مطرود.
علي بخوف: حاضر هحجز لحضرتك الطيارة.
زين بلا مبالاة: واحجز للمدام معايا.
علي: تمم يا بيه.
نور خرجت من الحمام وزين داخل من البلكونة وقف مصدوم من جمالها...
زين بسرحان في شكلها وعيونها يلي شبه موج البحر: ا انتي مين.
نور بستغراب ؟: هكون مين يعني انا نور
زين قرب بتوهان: ازاي نور
نور بهدؤء: هنام فين.
زين فاق بابتسامة: في حضني.
نور بكسوف: لوسمحت يا زين هنام فين.
زين بضحكة رجولية: علي السرير بس النهارده هنسافر مصر.
نور بصدمة: ازاي النهاردة.
زين ببرود: زي الناس خشي حضري نفسك في خمس دقايق عشان نمشي.
نور بحزن: مش هشوف بابا.
زين ببرود: لا اخلصي.
داخلت نور تغير و زين نزل الفيلا لاقي جده قاعد وساند علي عكازه...
جده: نازل وسايب عروستك ليه.
زين بسخرية: عادي وبعدين هي دي تعتبر جوازة اصلا .
جده بجمود: شكلك نسيت عوايدنا يا زين .
زين ببرود: اه عوايدنا يلي هو اول ما اجي لازم اتجوز حتي بدون م اشوف العروسة عوايدنا اللي هيا جواز اي حد في العيلة يكون للمصلحه وياترا الحلوة يلي فوق دي متاكدين انها متربية ولا زي ابوها يلي في السجن.
جده بزعيق: احترم نفسك يلي في السجن دا يبقا عمك.
زين بلا مبالاة: عمي اه عن اذنك عشان اجهز للسفر.
مشي زين و جده بحزن: ربنا يكون في عونك يا نور سامحيني يا بنتي انا عملت كل ده عشان احافظ عليكي.
بعد مرور كام ساعه...
زين وصل فيلا مليانه حراسه و شبه القصور نور بانبهار: دي اكبر من الفيلا بتاعتنا.
زين ببرود: قصدك بتاعتي دا علي اساس انه عمرك عيشتي في فيلا قبل كده.
نور بهدؤء: متشكرة.
زين نزل من العربية وهي نزلت وراه...
داخلوا الفيلا ووقف بشموخ: عايدة انتي يا عايدةةة.
بتيجي ست كبيرة في السن: نعم يا بيه.
زين ببرود: خدي الهانم طلعيها الجناح بتاع الضيوف جناحي انا لا مفهوم.
عايدة باستغراب: حاضر يا بيه بس هي مين دي.
زين وهو ماشي: مراتي.
نور بابتسامة: ازاي حضرتك.
عايدة بحنان: شكلك محترمة وكويسة تعالي معايا.
نور راحت معها بهدؤء: اومال فين جناح زين .
عايدة بخوف: لا الجناح دا محدش بيداخله غيره حتي هو يلي بينضفه اوعا يا بنتي تدخليه.
نور باستغراب: ليه هو فيه ايه.
عايدة بتوتر: معرفش يا بنتي يلا عشان ترتاحي من السفر.
نور بابتسامة: حاضر.
داخلت الجناح وقعدت بفرحه: اخيرا اتجوزته يالهووي لو يعرف انا بحبه قد ايه هيجيله شلل كده اعاااا مش مصدقه.
فلاااااااااشششش باااااااكككككك.
نور بسعادة: بجد يا جدي هتجوز زين .
جدها بابتسامة: ايوا وهتيجي تعيشي معانا في الفيلا .
نور بفرحه: كمان انا بجد مبسوطه اووي طب هو موافق دا عمره مبص في وشي حتي.
جدها: هيبص متخفيش المهم لازم توافقي علي كل حاجه بيقولهالك واياك تعترضي عشان تكسبيه.
نور بفرحه: حاضر والله.
حضنت جدها بفرحه...
باااااااااااكككككك.
نور بابتسامة: انا هخليك تحبني يا زين .
نور كان قاعد في الجناح بتاعه وبينشف شعره.
قعد بهدؤء و في صورة كبيرة قدمه لبنت: هتفضلي مختفية كده كتير يا قمر وحشتيني انا علي فكرة اتجوزت بس صدقيني هطلقها انا بحبك انتي ارجعيلي بقا تخيلي انه محدش دخل الجناح دا من بعدك ولا هيدخل غيرك ارجعي لحضني عشان خاطري.
نام من كتر ما بيكلم الصورة و نور كانت قاعده علي امل انه يروح ليها.
نور بملل: هو ليه مجاش طب اروح له انا ولا اعمل ايه طيب لا هقوم اروح له بقا.
قامت بهدؤء ووصلت قدام جناح زين بإبتسامة خبطت مبيردش فتح وداخلت واول ما داخلت اتصدمت بي كف نزل علي وشها وقعها علي الارض...
زين بغضب: انتي ازاي تيجي هناا مش قولت محدش يقرب من هنا انتي ايههه.
نور بدموع: كنت جايه اطمن عليك.
زين بغضب مسكها من شعرها وجرها علي برا ورماها: اياكي تقربي هنا انتي فاهمهه.
قفل في وشها تحت دموعها وشهقاتها....
نور قامت بخوف وجريت علي جناحها وفضلت تعيط وحست بخنقة ودوخه...
عند زين كان رايح جاي بغضب: لازم اربيها ازاي تتجرا وتخش هنا.
بص للصورة: مش هتتكرر تاني صدقيني.
خرج راح عند نور واول م داخل لاقها واقعه علي الارض راح عليها بخوف: نور نور
نور بدون وعي : م متسبنيش يا بابا ه هيموتني ارجع ي بابا عشان خاطري هيموتني..
زين شالها بخوف وحطها علي السرير وبدء يفوقها ويعمل ليها كمدات...فضل سهران جنبها لحد اما نام...
تاني يوم...
نور بتصحى بتعب: ا انا فين.
زيز بيصحى علي صوتها: حاسه ب ايه دلوقتي وبعدين ايه يلي حصل امبارح ده.
نور بدموع بعد اما افتكرت يلي عمله: انت السبب.
زين بهدؤء: مبحبش حد يعصى امري.
نور بدموع: انا كنت عاوزة اطمن عليك تقوم تعمل زي م هو كان بيعمل.
زين باستغراب: هو مين.
نور بدموع: اخويا.
زين بهدؤء ومسك ايديها: احكي حصل ايه.
نور بدموع: لما بابا اتقبض عليه اخويا كان كل يوم يضرب فيا و يهني وكنت لما اجي اشتكي لجدي كان يضربني اكتر و مرة كنت هموت في ايده لحد اما جاب لي عقدة نفسيه.
زين بصدمة: ليه وازاي معرفش كل دا.
نور بدموع: لانك علي طول مسافر وكمان متجوزني مصالح زي م قولت.
زين بحنان: خلاص اهدي وكل حاجه هتتحل قومي يلا نفطر.
نور بطفولة: مش تمد ايدك عليا تاني.
زين بابتسامة وباس دماغها: حاضر.
ضحكت وهو سرح في جمال ضحكتها: يلا..
نزلوا ياكلوا...
نور بهدؤء: هو احنا هنعيش ازاي.
زين ببرود : هنعيش عادي زي اي اتنين.
نور بحزن: وبعدين نتطلق لما بابا يخرج.
زين بهدؤء: اه.
نور بغضب: احسن بردو علي الاقل اتجوز واحد يحبني.
زين بغضب وغيره: قصدك ايه بتتجوزي واحد يحبك.
نور ببرود: عادي مش احنا هنتطلق خلاص.
زين ببرود: اسكتي مش انا رجعت في كلامي.
نور بضحك: لا انا هطلق.
زين قام بعصبية خرج وهيا قعدت تضحك..
عايدة بخبث: بتحبيه.
نور بخضه: بسم الله ايوا في ايه.
عايدة بمكر: بس افرضي هو محبكيش.
نور باستغراب: ميحبنيش ليه مع الوقت هيحبني.
عايدة ببرود ساخر: جايز يكون بيحب واحدة تانية او حاجه.
نور باستغراب: لا اكيد وبعدين اي رايك تقوليلي بيحب ايه ومش بيحب ايه عشان اقرب منه.
عايدة بخبث: بس كده تؤمري يا حبيبتي.
عند زين كان قاعد بيفتكر لحظات زمان وهو صغير مع قمر واللي حصل بينهم وازاي هيا بعدت عنو
فلااااااش باااااااكككككك.
قاعد بيلعب مع بنت صغيرة : اسمعي يا قمر انا اما اكبر هتجوزك متتجوزيش حد غيري ولا تلعبي مع حد تاني.
قمر بطفولة: ماشي يا زين بس مش هتسافر تاني.
زين بطفولة:حاضر بس عارفة لو قمر راحت لحد تاني غيري مش هكلمها ولا هحبها تاني و هخاصم قمر .
قمر بضحك: حاضر يلا نقوم ناكل بقا يا زين علشان انا جعانه
زين بابتسامة طلع نص سلسلة من جيبة: خدي دي ليكي يا قمر و النص التاني ليا ماشي.
قمر بفرحه: الله يا زين دي حلوة اوي.
زين بسعادة: عليها حرفي و النص التاني حرفك.
سمعوا صوت بينادي من العمارة: يلا يا ولاد عشان الاكل.
فرحوا وجريوا عشان ياكل...
بعد مرور 20 سنة...
قمر بحزن: وحشني اوي يا نسمة معقولة موحشتوش دنا مشوفتهوش من وحنا اطفال للدرجة دي مصدق سافر وبعد عني نفسي اشوفو ولو لمره .
نسمة ببرود.: نفس اسطوانة كل يوم يا بنتي ارحميني الواد مسافر بقاله عشرين سنه و مش هيرجع خلاص فكك بقااا.
قمر بعبوس: لا هيرجع انا واثقة انه هيرجع دا حب طفولتي.
نسمة بضحك: والله يا بنتي هتلاقيه نسيكي او اتجوز اصلا.
قمر ضربتها بخفه: اتلمي يا نسمة وبعدين بكرا اول يوم لينا في الشركة الجديده.
نسمة بفرحه: اه وبيقولوا في مدير جديد بس صعب اوي ربنا يستر.
قمر بابتسامة: يا ستي فكك يلا هقوم عشان انام وبكرا نتقابل في الشركه.
نسمة بهدؤء: اشطا.
تاني يوم...
بتدخل قمر الشركة مع نسمة و بيستلموا شغلهم...
قمر بصدمة: يالهووي هو مطلوب مني اخلص كل الشغل دا من اولها كده احييه.
نسمة بضحك: معلش ياختي يلا نشتغل.
بيدخل بكبرياء وشموخ و الكل بيقف له خوفا منه.
بيبص بطرف عينه علي كل الموجودين: ابعتي لي الموظفين الجدد عشان نوزعهم من الاول.
السكرتيرة: بس دول استلموا الشغل واتوزعوا.
قال ببرود: تمم اعتبري نفسك مفصولة ، علي هات واحدة مكانها اخلص.
علي بخوف: ح حاضر.
السكرتيرة وقفه مصدومه منه والكل مرعوب.
قمر في نفسها: يانهار اسمر دا احنا هنشرب المر بشاليمووو.
بيداخل مكتبه بشموخ..
علي بهدؤء: زين بيه الموظفين برا ادخلهم.
هز ايده ب اه.
بيدخلو تلات بنات و 4 شباب.
زين ببرود: الشغل يلي انتو استلمتوه دا يتلغي هتتوزعوا من الاول.
احد الشباب: هنتوزع فين.
زين ببرود: مبحبش حد يقاطعني في الكلام.
سكت بخوف.
زين ببرود وزع عليهم شغلهم...
زين ركز مع اسم قمر: قمر احمد عيد انتي هتكوني مكان البنت يلي طردتها و علي هيفهمك النظام.
قمر بجدية: تمم.
زين بابتسامة: تمم.
خرجوا و هو قعد ب ابتسامه وهدؤء: رجعت لك يا قمري رجعت لك تاني .
عند قمر.
قعدت بتوتر: اعمل ايه دا هيطلع عيني يا علي يالهوووي.
علي بضحك: معلش لازم تتحملي شغله صعب اوي.
قمر بضحك: واضح يا اخويا واضح يارب اعمر بس دا اول شغل ليا.
علي بابتسامة: هتعمري.
نسمة جت بسخرية: دا احنا هنشوف الويل مش معقولة اتحط في المخازن وافضل الف علي العمال.
قمر: ياختي خدي مكاني واخد مكانك.
علي بجدية: رغي مش عاوزين يلا عشان ورانا شغل.
قمر بابتسامة: يلا..
زين طلب قمر تدخل له.
قمر بهدؤء: نعم.
زين بابتسامة: فين سلسلتك يا قمر.
قمر ببلاهة: في الشنط.... سكتت شويه... ز زين .
زين بضحك: وحشتيني يا قمري .
قمر بدموع واشتياق: انت رجعت تاني.
زين بحنان: ايوا رجعت لك تاني يا ستي وناوي اكمل نص ديني معاكي.
قمر بسعادة: وحشتني اوي يا زين.
زين بابتسامة: وانتي كمان اخيرا اتلمينا تاني عايزك تجهزي نفسك عشان هاجي اخطبك قريب ونسافر البلد عشان بقالي زمن مش زورتهم.
قمر باستغراب: هو انت مش بتروح هناك.
زين ببرود: لا نادرا.
قمر بفرحه: طيب طيب.
جريت علي برا من فرحتها....
بعد مرور سنه زين خطب قمر و بقا اكبر راجل اعمال.
وفي يوم.
قمر ببرود: زين انا عاوزة افسخ الخطوبة.
زين بصدمة: ايههه ليه.
قمر قلعت دبلتها: لان ببساطه مفيش نصيب بينا خلاص.
قامت مشيت وهو جري وراها لاقاها ركبت عربيه واختفت.
بقا يدور عليها زي المجنون.
نرجع للواقع بااااااااااااككككك
دمعه نزلت منه: لحد دلوقتي مش عارف ليه مشيتي يا قمر ليه.
بيدخل علي: زين بيه الحق .
زين مسح دموعه بسرعه واتصرف بجمود: خير في اي .
علي بتوتر: احنا لاقينا قمر.
زين بفرحه: بجد فين.
علي بحزن: متجوزة المنافس القديم بتاعنا.
زين بصدمة: ايهه متجوزة.
علي بهدؤء: ايوا
زين بجمود: تجيبهالي من تحت الارض يا علي عايزها الليله تكون موجوده .
علي: تمم يا بيه.
خرج علي وزين بصدمة: معقولة اتجوزتي يا قمر طب ازاي سبتيني عشان خاطر كده.
قعد بتنهيدة حزن ووجع...
عند نور ...
نور بحماس: كده خلصنا عملت له احلي كيكة شوكولاته واحلى طبخ اي رايك يا دادة.
عايدة بخبث: جدعة يا بنتي دلوقتي يجي ياكل ويحبك وتقربوا من بعض.
نور بابتسامة: يارب يا دادة انا هعمل كل حاجه عشان افرحه.
عايدة: إن شاءلله.
قاطعهم دخول زين الغاضب.
جريت نور عليه حضنته: حمد لله علي سلامتك.
زين زقها بعصبيه وطلع جناحه.
نور بحزن: هو ماله.
زين بينادي عليها: نوررر تعالييي.
طلعت نور وقفت قدام جناحه.
زين بجمود: خشي.
دخلت نور باستغراب و لاقت صور لبنت كتيرة: ايه دا.
زين بغضب: ملكيش دعوه بيها روقي الجناح ومحدش يساعدك.
نور بغيرة: لا مانا لازم اعرف مين دي.
زين بغضب: كلمة زيادة يا لؤلؤ مش هرحمك.
خافت نور من لهجته.
زين جاله فون وابتسم بخبث: ارجع القي الجناح منور.
خرج وهي دموعها نازلة وبدءت تنضفه ولاقت رسايل كتير حب وغرام للبنت دي قلبها اتكسر..
بعد شويه.
زين بجمود: منورة يا مدام قمر.
قمر بخوف: زززين انت يلي جبتني هنا.
زين قعد ببرود: فاكرة هتهربي مني.
قمر بهدؤء: واهرب ليه.
زين بغضب: عشان كسرتيني وخايفه.
قمر ببرود: بصراحه اه كنت خايفه بص يا زين قمر بتاعت زمان دي اتغيرت و بصراحه اه اتجوزت المنافس بتاعتك وخد الكبيره بقي وبعت له اوراق الصفقة يلي كانت هتخليك فوق و قصاد منها كتب لي نص ثروته يعني ب المختصر كل شئ انتهي يا زين .
زين بصدمة: وحبنا.
قمر بسخرية: مفيش حاجه اسمها حب في فلوس وبس انا استنيتك زمان بس لاقيت الاحسن منك اللي هيعيشني مبسوطه طول عمري .
زين بكسرة وحزن: علي.
علي: اؤمرك يا بيه.
زين بهدؤء: وصلها بيت جوزها تاني انا عرفت اي اللي خلاني عايش سنين في تعب خلاص و علي فكره يا قمر انا اتجوزت وبحب مراتي وجبتك هنا بس عشان اعرف اجابة سؤالي يا رخيصه.
خرج بهدؤء وهي بصت لطيفه ببرود: عمرك ما هتحب بعدي هههههه.
وصل زين وطلع لاقي نور قاعده بدموع رمي المفاتيح وراح وقف قدمها زي الطفل.
نور بهدؤء: انا عاوزة اطلق.
زين شدها لحضنه وبقا يعيط بدموع وهي استغربت: في ايه مالك.
زين بدموع حكي ليها كل حاجه وهي قلبها وجعها وابتسمت.
قعدت علي السرير وهو في حضنها: انا تعبان.
نور مسحت دموعه: اهدا يا زين انا جنبك.
زيم زي الاطفال: متمشيش يا نور ساعديني انساها.
نور باست دماغه وفضلت معاه لحد اما نام.
قامت وقررت تعمل حاجه.
تاني يوم.
زين صحي من النوم ولاقي الجناح متغير تماما وصور قمر بدلها صور زين واهله وصورة ليهم.
زين بابتسامة: عملتي كل دا امتي.
نوى بغضب طفولي: منك لله فرهدتني من بليل بروق وبغير النظام روح ربنا يهدك.
زين بضحك شدها لحضنه: معلش معلش.
نور بابتسامة: زين انا عاوزة اقولك حاجه.
زين بحنان: انا يلي عاوز اقول.
نور بحب: قول.
زين بحنان: تقبلي تكملي حياتك ونعيش من الاول وجديد.
نور بسعادة: اقبل.
شدها لحضنه بحب: علي فكرة ابوكي خرج يوم فرحنا.
نور بفرحه: بجد خرج.
زين بحنان: اه يا ستي وكمان قالي مقولش عشان هو حابب يفاجاءك بس لما يرجع من بيت ربنا.
نور بدموع: الحمدلله دا وحشني اوي.
زين بحب: تعالي اقولك سر.
نور لسه هتنطق شدها لحضنه...
مر شهرين و زين مبسوط مع نور وقدر يحبها و عايدة متغاظه.
عايدة بخبث: يعني اعمل ايه.
قمر ببرود: تحطي ليها سم.
عايدة بخضة: ايههه دا زين بيه يموتني.
قمر ببرود: مش هيعرف وبعدين هديكي ضعف يلي طلبتيه.
عايدة بمكر: موافقه يا هانم.
قمر ببرود: اما نشوف يا زين يانا يا الست بتاعتك دي.
بتخرج عايدة وبييجي جوز قمر.
قمر بدلع: مالك يا رورو.
ناصر: مليش ، قمر انتي طالق تاخدي نفسك كده وتمشي من هنا لاني كرهت العيشه معاكي وعلي فكره انا اتجوزت ومراتي مش عاوزاكي علي زمتي
قمر بصدمة: ايههه.
ناصر: واه انتي لما عملتي لي توكيل انا خدت كل حاجه كتبتها لك تاني يلا يا حلوة بقا غوري.
قمر بصدمة ودموع: لا يا ناصر انت اكيد بتهزر انا حبيتك.
ناصر ببرود: وانا لا.
مشي ببرود وهي فضلت تصوت علي اخرها...
عند نور
نور بتعب: يا زين دول شويه تعب وهيروحو لحالهم.
زين : لا هنروح للدكتورة وتشوف مالك ومفيش اعتراض.
نور بدوخه: طيب.
عايدة: الاكل جاهز يا هانم.
نور : لا مليش نفس.
زين بابتسامة فهم: اممم خلاص اعملي ليها عصير وانا هعمل مشوار وجاي.
نور بابتسامة: طيب.
نزل زين راح مكان ما.
زين ببرود: اهلا اهلا ب ناصر.
ناصر كان متكتف: انت ازاي تعمل كده فيا.
زين ببرود: زي الناس واحب اقولك انه المزة يلي انت اتجوزتها دي تبعي وخلتك تمضي علي تنازل ليا فيه كل حاجه.
ناصر بصدمة: انت بتقول ايه.
زين ببرود: يلي سمعته كده حقي وصل وزيادة اوي ، علي.
علي: نعم يا بيه.
زين ببرود: روقوه علي الاخر.
ناصر بخوف: ابوس ايدك سيبني وهقولك علي حاجه.
زين ببرود: لخص.
ناصر: انا سمعت امبارح قمر وهيا بتكلم الشغاله بتاعتك عندنا وبتقولها تسم مراتك .
زين بصدمة: انت بتقول ايه.
ناصر: والله دا يلي حصل.
زين جري بسرعه ركب عربيته وساق عشان يلحق نور وبيتصل مش بترد.
عند نور
عايدة جابت ليها عصير.
نور : متشكرة يا دادة.
عايدة بخبث: العفو يا بنتي.
نور لسه هتشرب زين دخل بسرعه ورمي الكوبية منها:
زين بغضب: خدوا الست دي من هنا.
نور بعدم فهم: اي يا زين مالك.
زين قص ما حدث تحت صدمتهم والبوليس جاه وخد عايدة....
نور وقعت فاقدة الوعي وزين خدها بسرعه المستشفى..
بعد شويه...
نور بحزن: كنت حبيتها والله.
زين بابتسامة: معلش يا حبيبتي المهم عاوزك تقومي كده ب السلامه عشان نرجع بلدنا ونعيش فيها احنا والنونو الصغنن.
نور بحب: حاضر زين انا.
زين قاطعها: بحبك يا نور .
نور بحب: وانا كمان.
زين خدها في حضنه بعشق وابتسم بحب وهي حضنته بارتياح... وبس كده
$تمت..