#رواية_خيط_ضغيف
الحلقة 20
وليد وصلني الشغل وطلع علي شركته
كل ربع ساعة أو أقل يتصل بيا أو يبعتلي رسالة
ولما خلص شغله استنى علشان نروح مع بعض.
وليد : عملتي إيه بقي في أول يوم شغل يا حضرة رئيسه القسم.
أنا : الحمدلله فريق الشغل الي معايا كويسين جدا
وليد : شباب ولا بنات ؟
أنا : شابين وبنت
وليد بتنهيدة : وأنتى هتفضلى تتعاملي مع الشباب دول علي طول.
أنا : يا حبيبي دول شباب مكلموش 22 سنه ثانيا أنا كل الي بيني وبينهم شغل وبس يعني لا هزار ولا غيره.
وليد بتنهيدة: ماشي
أنا : إنت مكشر ليه دلوقتي بقى
وليد : ولا حاجة يا نغم
أنا بهزار : بالتكشيرة دي ولا حاجة يا نغم .
وليد : مش فايق اهزر.
انا : يبقي مضايق .
وليد : اه يا نغم أنا مش بستحمل أن حد يكلمك وانتي عارفه دا وموافقتش علي الشغل غير لما شوفت كريم واتعاملت وأتاكدت أنه شخص محترم لكن شباب صغير انا معرفهمش انا كدا مش مرتاح
أنا :يا حبيبي صدقني لو حصل أي حد يضايقني انا هعرف أصده كويس.
وليد : وأنا لسه هستناه أن شاء الله أن حد يضايقك
أنا : لا يا حبيي مش هيحصل هما عارفين حدودهم كويس والعلاقة بيني وبنهم المديرة بتاعتهم وخلاص
وليد : اما شوف يا نغم .
انا : روق بقي علشان خاطري
وليد : ماشي
روحنا البيت
وليد بيساعدني في تحضير الغدا
أنا : أول مرة أعرف أنك بتعرف تعمل حاجة في البيت
وليد : ا٩نتي عارفة أنا قاعد لوحدي من بعد انفصالي عن نهي مين كان هيعملي يعني.
أنا : طيب ومروحتش ليه تقعد مع أهلك.
وليد : ارتاحت كدا اكتر.
أنا بهزار : عيشه العزوبية بقى
وليد : لا يا نغم كانت عيشة الوحده انتي عارفه وانتي بعيده انا كنت علي طول حاسس بالوحد٦ه حتي لو حواليا العالم كله.
أنا :ربنا يخليك ليا.
خلصنا غدا وقعدنا كل واحد فينا يراجع شغله
كنت قاعدة بحضر شغل الفريق كله وكل شويه حد فينا يقوم حاجة نشربها.
الصراحه وليد زوج متعاون جدا انا عمري ما تخيلت أن وليد يكون كدا
وعدي اليوم والتاني واحنا علي نفس النظام
نصحي نفطر مع بعض وليد يوصلني الشغل بيكلمني طول ما هو في شغله لحد ما يجي يخدني نتغدي بره أو في بيتنا بيساعدني دائما بليل تخرج نرجع ننام .
بعد مرور ثلاث اسابيع
وليد بيتصل بيا وبرد عليه في نفس الوقت واحد من الشباب الي تحت ادارتي بيقولي كنا قبلها بنتكلم عن ازاي ناجحة في شغلي وانا نوعا ما سني صغير
وبرد علي وليد والشاب بيقول الكلمه دي
يا بخت جوزك بيكي فين يلاقي الواحد بنت زيك .
وليد سمعه وركبه مليون عفريت.
وليد في التليفون
بعصبيه جامدة : نغم اتعدلي ايه الي بيقولوا الحيوان الي عندك دا .
انا بلخبطة : مافيش يا وليد .
وليد : انا سمعته اتفضلي حالا انزلي إستني تحت انا هكون عندك .
أنا : وليد لسه فاضل 4 ساعات علي معاد مرواحنا .
وليد : انا قولت حالا يا نغم اسمعي الكلام .
أنا وعلي وشك العياط وماسكة نفسي بالعافية : حاضر يا وليد هنزل .
استأذنت ومشيت وفضلت مستنية تحت جالي في عشر دقائق مع أن المشوار من شغله لشغلي تقريبا نص ساعه كان بيسوق بسرعة جنونية.
وليد بيزعق : اركبي يا نغم اتفضلي بسرعة
انا : حاضر
وركبت معاه
فضل سايق ومبيقولش ولا كلمة.
أنا : وليد انا عارفه أن كلام ضايقك بس والله مكنش يقصد حاجة .
وليد بعصبيه : نتكلم لما نروح يا نغم انا علي أخري دمي بيغلي ومش شايف ادامي لو اتكلمنا دلوقتي فعلا هعمل حادثة.
طول الطريق وليد مقالش ولا كلمة وانا قاعدة ماسكة دموعي بالعافية.
وصلنا البيت وطلعنا فضلت ساكتة مستنية وليد يقول حاجه .
وليد بعصبية : إنتي شايفة أن الكلام الي قالوا الحيوان دا عادي وميعصبش .
أنا : انا مقولتش أنه عادي بس هو مش قصده حاجة
وليد صوته بيعلي ويزعق : دا خطوة كمان هيطلب ايدك .
دا طبيعي
انا : وليد انا مغلطتش في حاجة ولو كلمة اتقالت منه اتقالت بطيب نية.
وليد: واحد بيعاكس مراتي وعادي إنتي شايفة أن دا كلام ناس عاقلة يا نغم .
انا : طيب ممكن بالراحه عليا وليد أهدى بس ونتكلم .
وليد مستمر في الزعيق : لا مش هاهدي يا نغم واحمدي ربنا اني مطلعتش دورت في الحيوان دا ضرب .
مسكت نفسي بالعافية علشان معملش مشكلة
بس انا تصرفي معاكي انتي انتي الي بتضحكي وتهزري مع كل الي حواليكي عارف ان دي طبيعتك وانا بحبها بس مش مطالب ابدا اني اتحمل معاكسات الناس لكي
انا : بكلام ملخبط وبدأت اعيط أنا مطلوب مني أعمل ايه.
وليد بيكمل زعيق : مافيش شغل يا نغم غير لما الوضع دا يتعدل.
أنا بعياط : وليد انت قولت إنك مش هتخلني أسيب شغلي .
وليد مستمر في للزعيق: مكنتش اعرف ان معاكي ناس مش محترمة ولا عاملة حساب الراجل الي إنتي علي إسمه.
انا : يا وليد طيب ممكن تهدى ونتكلم وقت تاني.
وليد : لا تاني ولا تالت يا نغم دا اخر كلام عندي
نهايه الحلقه 20
#الكاتبة_نور_البشرى
#رواية_خيط_ضعيف .