Engy

شارك على مواقع التواصل

*نوفيلا*
🤍🌸 احبك يا مرات اخي 🌸🤍
🤍🌸 الفصل الثالث 🌸🤍
————————————————
عند حسام 🤍🌸
بعد ما قفل ما حنين كلم شروق
حسام : ألوو يا كوكا عامله ايه
شروق : بخير الحمد لله انتا اخبارك اي
حسام : انا بخير الحمد لله حنين قلتلي انك عاوزني
شروق : ايوه عاوزك في حاجه مهمه
حسام : اي هي
شروق : عاوزك تراقب سهيله
حسام : بمعنى اي
شروق : عاوزه اعرف بتقبل مين بتعمل اي في يومها بتفصيل
حسام : طيب دا كله لي عاوز افهم
شروق بغموض : هفهمك
ثم بدأت شروق في سرد كل الي هي عاوزه تعمله في سهيله
حسام : انتي متاكده من الي انتي عاوزه تعملي دا
شروق : مفيش حل غير دا
حسام : لا فيه
شروق : اي هو
حسام : احنا نروح نقول كل حاجه حصلت زمان لكريم
شروق يسخريه : وانت متوقع ان كريم هيصدقك كده بسهوله احنا لازم يبقاا معانا دليل عشان كريم يصدق غير كده كريم مش هيصدق ولا كلمه لينا
حسام : فعلا معاكي حق
شروق : عرفت بقااا انا عاوزه اعمل كده لي
حسام : ايوه فهمت بس انتي هتعرفي التيم كله ولا اي
شروق : طبعااا انتا لازم تيجي انهارده عشان نشوف هنعمل اي وانا كلمت اميره و على و على الساعه 7 هيبقو هنا
حسام : طب خلاص تمام هروح بس انا الأول لحنين و على 7 هكون عندك تمام
شروق : ايوه كده تمام
حسام : طب انا هقفل بقااا عاوزه حاجه
شروق : سلامتك يا بوب
حسام : مع السلامة
شروق : سلام
وبعد ما قفل حسام مع شروق
# حسام
كان لازم الواحد يعمل كده من زمان مش من دلوقتي بس ملحوقه يا سهيله انا هعرفك تعملي كده في اختي ازاي بس الصبر
(لما تعمل لحد كوباية شاي، وتسأله كام معلقة سكر فيقولك نص معلقة..
تقوم انت من كرمك بقي تحطله معلقة كاملة او اتنين بحسن نية وعشان نفسك تدوقه حلاوة السكر..
وبعدين تتفاجئ انه لما داقه معجبوش!!!
وغالباً كمان ممكن ميكملوش!!

بالظبط نفس المبدأ ف معاملتك مع الناس..
متفرطش ف العطاء والزوق قدام حد مش مدرك قيمتهم،او ماطلبهمش،او مش هيفهم اللي هتقدمه دا
لانه للاسف ساعتها بيتفهم بالعكس وبيلغي حقوقك!!

عامل كل واحد علي قد ادراكه وفهمه للحب..اديله اللي يفهمه و يستطعمه و بس..من غير اي زيادة!!
لا هو طلب زيادة ولا انت هتلاقي منه التقدير مقابل كرمك دا بل هتلاقي العكس!!🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🫂)
————————————————
عند حنين 🤍🌸
بعد ما قفلت حنين مع حسام
كريم : ممكن اعرف علاقتك انتي و حسام هتفضل كده لحد امتا
حنين ببرود : اولا حسام دا ابن خالي
ثانيا علاقتي انا و حسام متخصكش
وثم بقاا بعد ازنك هنزل اشوف ابني عشان وحشني
كريم بعصبيه : على فكره انا بكلمك
حنين بعدم اهتمام : كلامك على فكره ميهمنيش سلام بقااا
ثم تترك حنين كريم وهي تضحك بشده
وتتجه الي الاسفل
الام : مالك يا حنون بتصحكي كده لي
وحنين تضحك بهستريه
الام بضحك : انتي مجنونه يا بنتي ولا اي
حنين بضحك شديد : انا فعلا كده
الام : بتصحكي على اي بقاا ضحكيني معاكي
حنين : الصراحه عصبت كريم فوق ونزلت بس تبصي على وشه بس وهو متعصب تموتي من الضحك
الام : انتي مشكله بس قولي عملتي فيه اي
حنين بضحك : حاضر
ثم تسرد حنين مع حدث بينها وبين كريم
الام بضحك : بجد انتي مشكله
حنين : على فكره انا مستفزه اوي
الام : المشكله ان انا متأكده من دا
حنين : احبك وانتا متأكد كده
الام بضحك : يا بكاشه انتي
حنين : هوو كوكي فين
الام : كوكي نزل يشتري حاجه وجاي
الام : هو حسام هيجي
حنين : مش عارفه بس اكيد يعني قبل ما ييجي هيكلمني
الام : فعلا معاكي حق
حنين : طب هقوم انا احضر الغداء عشان كريم والأستاذ كوكي
الام بحب : ماشي يا حبيبتي
ثم تذهب حنين و بعد عدد دقائق يدخل كريم
كريم : السلام عليكم
الام : وعليكم السلام
كريم : اخبار صحتك اي يا أمي
الام : كويسه طول ما انتي كويس يا حبيبي
كريم : يا رب دايما يا حبيبتي امال حنين و كريم فين
الام : حنين في المطبخ و كريم بره شويه وهيجي
في نفس الوقت يدخل كوكي
كوكي : انا جيت
الام : نورت يا حبيبي
كريم : حمد الله على السلامه يا سيدي
كوكي : هي ماما فين بقااا
حنين : انا هنا يا روحي تعالي
ثك يذهب كوكي الي امه مسرعااا
كوكي : ماما حبيبتي وحشتيني اوي
حنين : وانتا كمان وحشتني يا حبيبي
كوكي : بس انا زعلان منك
حنين : لي بس يا حبيبي
كوكب : عشان انتي عارفه ان انا مش بعرف انام غير في حضنك وانتي سبتيني انام لوحدي امبارح
حنين : طب انا اسفه مش هعمل كده تاني
كوكي : لا انا مش هكلمك وكمان مش بكلم عمو كريم
ويقطعهم صوت كريم
كريم : طب زعلان متى لي بقااا
كوكي : عشان خت ماما مني
كريم : طب انا اسف ومش هاخد ماما منك تاني
كوكي بفرحه : بجد
كريم : بجد بس عندي شرط
كوكي : اي هو
كريم : ماما دلوقتي بقت مراتي صح ولا لا
كوكي : ايوه صح يا عموو
كريم : طب انا دلوقتي ابقاا بابا مش عمو لو عاوزني اديك ماما تقولي يا بابا موافق ولا لا
كوكي بفرحه : ايوه موافقه
كريم : طب دلوقتي انتا هتقولي اي بقاا
كوكي : يا بابا كريم
كريم : يا قلب بابا
حنين : بره بقااا
كريم : تعالي نطلع لتيتا ونسيب ماما تعمل الاكل عشان لو فضلنا اكتر من كده ماما هتموتنا
كوكي : والله معاك حق
حنين : طب اتفضلو بره بقااا انتو الاتنين
كريم : طيب متزقيش طيب خرجين اهوو
وفعلا خرجو الاتنين
وتنظر إليهم حنين بابتسامه حزينه
(مش سهل تنسي إللي وجعك..ومش سهل ترجع للي كسرك..ومش سهل تقول آسف وأنا مطلوب مني اسامحك.. ومش سهل أبقي معرفاك آية اللي بيزعلني وأنت تعملة ومفروض مني اقولك تمام أنا مش زعلانه..🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍)
حاجات بتحصل بينا مش سهل تتعدي بسهولة ولا ينفعها كلمة آسف......وفي فرق بين الصريح إللي بيوضح كل حاجه وبين إللي ساكت إللي شايفة سكوتة دا حب مش عايز يعاتب علشان ميزعلش الطرف التاني.... عايزة أقولك سكوتك ايكرهك في مع الأيام وهو مش أيبقي لي ذنب....خالي بالك كتر المبررات وكل التفاصيل والأسئلة إللي فيها شك واتهام للطرف الثاني بدل عل عدم ثقتك في مكانتك عندة 🤍.. )
وبعد مرور عدد ساعات
كوكي : ماما انا عاوز كيك بشكولاته
حنين : من عيوني يا حبيبي هعملك
الام : طب خليها بكره عشان ماما تعبانه
كوكي بحزن : خلاص ماشي
حنبن : اي دا قلب ماما زعلان لالا انا ميردنبش حبيبي يزعل هقوم اعملك
كريم : خلاص انا هنزل اشتريلك كيك من المحل وماما تعملك بكره ماشي
كوكي : ماشي
كريم : طب يلا تعالي معايه
وفعلا ذهب الاتنين
في نفس الوقت يرن فون حنين
حنين : ألوو يا حسام
حسام : الوو يا حنون
حنين : مش هتيجي ولا اي
حسام : عشر دقايق هبقااا عندك
حنين : ماشي يا بوب تيجي بسلامه
حسام : الله يسلمك يا حب
حنين : سلام
حسام : سلام
وبعد ما قفلت مع حسام
الام : هيجي ولا اي
حنين : ايوه قرب يوصل
الام : يوصل بسلامه
وبعد مرور ربع ساعه وصل حسام
حسام : السلام عليكم
الجميع : عليكم السلام
حنين : اتاخرت لي
حسام : اني اسف
حنين : تصدق هشتمك
حسام : خش في حضن اخوك يا فواز
حنين : انتا بتسبتني يعني
حسام : الصراحه ايوه
حنين : وانا انسيت الصراحه
الام : والله انتي واخوكي مجانين
حسام : والله فعلا دي حقيقه يا طنط سمر
في نفس الوقت يدخل كريم وكوكي
كوكي بفرحه : خالوووو
حسام : حبيب خالووو
كريم بضيق : منور يا حسام
حسام ببرود : بنورك يا حسام
حنين بهمس لسمر : كريم و حسام بيحبو بعد اوي
سمر بنفس الهمس : انتي هتقوليلي
حنين : طب هدى الجو دا شويه
سمر : دا الحال الوحيد فعلا نهدي الجو شويه
سمر : يلا يا ولاد عشان نتغدا
وفعلا ذهبو
حسام باستفزاز : والله يا حنون اكلك وحشني اوي
حنين بضحك : بالهنا والشفاء يا حبيبي
(كريم نفسه يمسك حسام ويموته بس ساكت 😹😹😹😹😹💔)
ثم يمر الوقت بين الشد و الجذب بين حسام و كريم
وبين ضحك حنين و سمر
————————————————
(بقلمي انجي البحيري 🤍)

*يتبع*🤍🤍🤍🌸
0 تصويتات

اترك تعليق

التعليقات

اكتب وانشر كتبك ورواياتك الأصلية الأن ، من هنا.