*نوفيلا*
🤍🌸احبك يا مرات اخي 🌸🤍
🤍🌸الفصل الثاني 🌸🤍
————————————————
ثم يمر يومان بدون اي أحداث تذكر
الام : احهزو عشان هنكتب الكتاب بليل
حنين و كريم : بليل
الام : ايوه
ثم يأتي الليل سريعااا
ثم تفيق حنين من شرودهاا على قول الماذون
(بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينهما في خير وعافية وستر من الله 🤍🌸)
# حنين
انا بجد مش بحلم انا فعلا اتجوزت اتجوزت كريم طب هعمل اي و هتصرف ازاي ربنا يستر يا رب
ثم يقطع تفكرها صوت الام
الام : خد مرات واصلع شقتك يا كريم
كريم : حاضر
وفعلا اخد كريم حنين وصعدو الي شقتهم
كريم : انا عارف دا دا صعب عليكي بس مع الوقت هتتعودي عليا انا هنام في اوضه الأطفال انتي مش هتشوفيني غير وقت الاكل بس تمام
حنين : تمام
كريم : حنين انا عاوزك تعرفي حاجه مهمه
حنين : اتفضل
كريم : انا لسا خاطب سهيله
حنين : ثواني يا كريم انا مطلبتش منك انك تسبها دي حياتك انتا انا اهم حاجه عندي ابني وماما وبس انا حياتك انت دي برحتك انا مش هقولك مش هقولك ليك اعمل اي ولا متعملش اي انا مليش دعوه بحياتك بعد ازنك انا هدخل انام
فعلا دخلت حنين الي غرفتها وبكت بشده
# حنين
يا ربي اعمل اي يا ربي انا تعبت انا عارفه اتصرف كفايه الي حصل زمان
(فلاش باااااك🤍🌸
حنين بفرحه شديده : سوسو انا مبسوطه اوي
سهيله بضحك : طب اهدي وفهمني
حنين : كريم اعترفلي بحبه ليا انهارده
سهيله بصدمه : اي دا بجد
حنين باستغراب : مالك اتصدامتي كده لي
سهيله تحول إصلاح الأمر
سهيله : يا بنتي سيبك مني انا هو اعترفلك ازاي
حنين : انتي عارفه ان انا وهو بنتكلم بقلنا فطره بس في حدود المجموعه بتاعتنا هنا في الجامعه بس لقيته امبارح بليل بعتلي انا بحبك انا انصدمت اوي و شفتها و مردتش راح باعت رساله تانيه قالي فيها انا عارف انك انصدمتي دلوقتي بس انا فعلا بحبك من اول يوم شفتك في و فرحت اوي لما بقتي معايه في نفس التيم
واخر حاجه بعتلي تصبحي على جنه يا قمري
سهيله : الله يسهلوو يا عم
حنين : اسكتي انا مش مصدقه لحد دلوقتي
سهيله : لا يختي صدقي بس قوليلي انتي قولتي لي اميره و شروق ولا لسا
حنين : لا لسا مقلتلهمش اول ما اشفهم هقولهم
سهيله : لا متقوليش ليهم
حنين : لي طيب
سهيله : اصبري يا غبيه لما الموضوع يبقاا رسمي
حنين : تصدقي معاكي حق
ثم تمر الأيام و حنين و كريم أصبحت بينهم علاقه حب قويه جداا
ثم يأتي اليوم الذي يغير حياه حنين باكملها
سهيله : طب اهدي وفهمني في اي
حنين : اتخنقنا انا و كريم امبارح خناقه كبيره اوي
سهيله : طب لي دا كله الي الي حصل
حنين : كنت بكلم حسام ابن خالي عشان كان عندنا في البيت فا قلتلو هقفل معاك وهشوف حسام عاوز اي وهرجع اكلمك تاني قلي لا خليكي معا وقفل الخط من غير ما يسمع انا هقول الي
وعلى الواتس كامل خناق وعمالي بلوك
سهيله : طب اهدي انا هحل كل حاجه
حنين بلهفه : ازاي
سهيله : هاتي رقمه وانا هكلمه
حنين : تفتكري دا صح
سهيله : هو دا الي لازم يحصل
حنين : طب اكتبي .....01096
سهيله : طب انا هكلمه
وفعلا سهيله تكلم كريم
ويرجع كريم يصلح حنين
بس مع الوقت كريم بقااا يبعد عنها
وسهيله كذالك
كريم : حنين انا مش هقدار اكمل معاكي
حنين : انت بتقول اي
كريم : زي ما سمعتي ومتحوليش تكلمني تاني سلام
وفعلا سبها ومشي
ثم تاني سهيله لتكمل عليها
سهيله : مالك
حنين : لا ابدا مفيش
سهيله : طب انا بقولك بقااا انا مش عاوزه اعرفك تاني
حنين بصدمه : انتي بتقولي اي حتى انتي كمان
سهيله : ايوه قصدك على كريم
حنين بصدمه اكبر : انتي عرفتي ازاي
سهيله بسخريه: مش صعب عليا يا حنون
حنين : يعني انتي السبب في أن كريم يسبني
سهيله بضحك : ايوه
حنين : انتي أحقر انسانه شفتها في حياتي
سهيله : عادي اهم حاجه اني خت الي انا عاوزه وهو انتي مفكره ان انا كنت هطلح ما بنكم انا كنت بموت كل لما بشوفكم بتتكلمو وانا بحبه اكتر منك كنت مستحيل هسيبه ليكي
حنين بعصبيه : انتي انسانه مريضه
سهيله : طب بأي بقاا عشان اروح اشوف كريم خبيبي
حنين بصريخ : بكرهك وبكرهو بكوهكم بلكم
وتشعر حنين بدوار شديد
ثم يغمي عليه
وتفيق تجد نفسها في المستشفى
شروق بلهفه : حنين حبيتي اي الي حصلك
اميره بدموع : والله كنت هموت من الخوف عليكي
شروق : حنين ردي عليا حنين اميره روحي هاتي الدكتور
اميره : حاضر
وفعلا تذهب اميره
وبعد عدد دقائق تعود ومعها الدكتور
شروق : دكتور الي الي حصلها احنا بكلمها بقينا ساعه وهي مش بترد علينا
الدكتور : واضح انها اتعرضت لصدمه عصبيه شديده ادي الي فقدان مؤقت في النطق
اميره و شروق : اي
اميره : طب هو في علاج يا دكتور
الدكتور : انا كتبتلها نوعين اهم بس اهم حاجه انها تبعد عن أي تعب و اي توتر مفهوم
شروق : مفهوم يا دكتور
ثم ياخدو البنت حنين معهم الي المنزل
باااااك 🤍🌸)
ويقطع شرود حنين صوت رن الفون
حنين : الو يا شروق
شروق : ألوو يا حبيتي عملتي اي
حنين : هكون عملت اي عملت الي شفته صح
اميره : ايوه بردو عملتي اي
ثم سردد حنين ما حدث بينها وبين كريم
شروق : ايوه كده انتي عملتي الصح
اميره : انا لسا خاطب سهيله ابو شكلك انتا وهي
حنين : يا بت ما هي الفرده بتلقى اختها
شروق : اصبري انتي بس عليا وانا هخليه مش طايقها اصلا بس الصبر
اميره : هتعملي اي
شروق : كل خير
حنين : مش مرتحتلك
شروق : لا ارتاحي واتفرجي انا هعمل فيها أي
اميره : يبقااا الله يرحمك يا سهيله وهي بنت حلال وتستاهل
حنين يضحك : طب روحي يختي انتي وهي نامو ونكمل كلمنا بكره
اميره : ماشي يا حنون
شروق : تصبحي على جنه
حنين : وانتي من اهلها 🤍
ثم تغلق حنين مع شروق واميره وتذهب في نوم عميق
(اللي عيط علي عياطي غير اللي قالي كبر فتره و هتعدي
غير اللي وقف قدامي و مسح دموعي .. غير اللي خلاني من قسوة كلامه اعيط !!
غير اللي ساعدني اني اضحك ، غير اللي معايا بس و انا بضحك ، غير اللي حكيتلوا علي كل وجعي علشان يسندني و يخفف عني و ف الاخر هو اول حد باعني و حط عليا وجع اكتر من وجعي .. غير اللي قابلني زي مانا حتي لو متغير ، غير اللي سابني لمجرد اني بهت و مبقاش فياا حيل لحاجه ..
عموماً يعني اللي موجود في اي وقت غير اللي موجود وقت الفرح و الضحك و بس !
الحنية و الطبطبة دول فِطرة .. الإنسان العطوف الطيب
اللي بيعرف يقول " متزعلش " و " خلي بالك على نفسك " اللي بيمسح على كتفك و راسك .. وأما يشوفك بتعيط ياخدك في حضنه و يواسيك .. اللي دايمًا يقولك " في ايه مالك انا جنبك متقلقش هنعدي المحنه دي سوا .. احكي ليا براحة بس " ده بجد نعمة من ربنا .. مش أي حد عنده القدرة دي .. في ناس عندهم جمود تجاه الآخرين حتى لو متأثرين من جواهم .. مبيعرفوش يهوِّنوا .. مبيعرفوش يطبطبوا او يسمعوا .. مبيعرفوش يخترقوا الجبل و الهم اللي فوق الروح ويخلوك تحكي وتتكلم .. العواطف صعب تُكتسب .. الرحمة و المودة مبيتمثلوش .. دي متلازمة في الانسان بتكبر معاه زي صوته وشكله ولونه , دوروا على ناس حنينة من جواها .. ناس شبهكم .ناس تخفف عنكم .. دول رزق في الدنيا ورزق من ربنا !
مش كل ولاد الناس ولاد اصول كلنا ولاد ناس بس مش
كلنا ولاد اصول !!
🤍)
—————————————————
في صباح يوم جديد🤍🌸
يستيقظ كريم من نومه في تمام الساعة 11
كريم : صباح الخير
حنين : صباح النور
كريم : هي الساعه كام
حنين الساعه 11 و الفطار جاهز على السفره
كريم : طب لي تتعبي نفسك
حنين : ولا تعب ولا حاجه
كريم : مش هتكلي
حنين : لا انا كلت الحمد لله
كريم : طيب
ويذهب كريم
ثم يرن فون حنين
حنين : ألوو
حسام : اي يا بنتي تعبتي امي
حنين : في اي يا حسام عملت انا
حسام : يعني انا اجي امبارح ومشفكيش
حنين : معلش والله انا كنت تعبانه
حسام : طب انا عاوز اشوفك
حنين : طب تعالي حتى كوكي بيسالني عليك
حسام : اه اجي عشان جوزك يموتني
حنين بضحك : متخافش وتعالي ابقاا كلم شروق
حسام : ليه هو في حاجه
حنين : هي نويه على نيه سوده
حسام : والله لو الي في دماغي صح تبقااا بنت ابوها
حنين : طب اي هو الي في دماغك
حسام : ببساطه عاوزه كريم بحبك من جديد وهتعلم سهيله الأدب
حنين : احبك وانتا فاهم كده
ثم يقطعها صوت كريم
كريم : انتي بتكلمي مين
حنين ببرود : بكلم حسام
كريم : نعم ودا لي
حسام : الله يرحمك يا حسام كنت طيب
حنين : عادي يعني مش ابن خالي
كريم : على حد علمي انتي متجوزه ولا متعرفيش
حنين : انتا عارف جوزنا هينشي ازاي فابلاش توجع دماغك ودماغي
حنين : ياض انتا كلم شروق عشان عاوزاك
حسام : بصراحه خايف عليكي من كريم
حنين : لا بخير بس روح شوف هتعمل اي
حسام : متأكده
حنين : ايوه سلام بقااا
حسام : خدي بالك من نفسك ماشي
حنين : ماشي سلام
حسام : سلام
—————————————————
(بقلمي انجي البحيري🤍)
يتبع 🤍🤍🤍🌸