Aulllhyy

شارك على مواقع التواصل

الشخصيات _Part 1
اساليب الحب عديده منها من يصلح ومنها من لا يستطيع التعامل مهعا مثلي انا احببت شخص رفضني وكان يكرهني كره لا استطيع وصفه.

كتبت هذا الكلام فتاه جميله في الواحد وعشرون من عمرها لمتلك اعين كمثل حبه الزيتون المتلئلئه ولديها شعر قصير متموج ساحر وبشرتها تميل للبياض قصيره القامه لكن جسدها ممشوق وتسمي "كيلان"

اما عن صاحب الاعين البنيتان والبشره الحنطيه والشعر البني الساحر والجسد الرياضي فهو "أسران" صاحب الاعمال الشاقه يعمل عقيد وطبيب نفسي يبلغ من عمره الثمانيه وعشرون عاما فبرغم من سنه الي انه حقق انجازات ابداعيه في مجالي الشرطه والعلاج النفسي.

عمار صديق أسران الوحيد ويعتبره اكثر من اخيه فهو من يسانده  في محنته و اضياً حين يلقي به اباه خارج المنزل يلجأ إليه لنتحدث عن  عمار هو يشبه اسران في تصرفاته عصبي شديد لا يعرف المزاحه عنه هويه جاد في عمله للغايه يعمل مع اسران طبيب نفسي

نهله والده عمار حنونه جميله ام بمعني الكلمه تعرضتت لظلم زوجها من إ******************

إلتفت بالكرسي ذات العجل وانتهت مما كانت تكتب في مذكراتها وعتدلت في جلستها وهي تتذكر ما حدث السنه الماضيه

                         FIASH BACK

كيلان ببكاء: ارجوك  متسبنيش ي ادم انا ماليش ذنب معملتش حاجه والله
ادم بشمئزاز: واحده رخيصه صحيح
                       ثم تابع بسخريه:
هو انا حلو اوي  كدا بس بصراحه مش ذوقي واحده مستعمله ي حلوه
                        
                              BACK

وضعت يديها الصغيره علي وجهها لتمحي اثر دمعه متفالته وهي تقول بحده: مش انا مش انا ي ادم مش انا صدقني مش انا الي يتجرح كرامتها اكتر من كدا.

اما عند اسران كان جالس علي طرف الفراش وهو في يده قطعه من القطن والمطهر ليطهر كتفه اثر اصابته برصاصه في احدي مداهماته
اسران وهو يضغط علي الجرح: ماشي يبنل*******
اما وريتك انا هعمل فيك اي مبقاش انا اسران الكيلاني
هب واقفاً بعد مداوات جرحه وهو يجري اتصالا مع عمار
عمار: ألو
اسران بحده : اي ي زفت مش بتصل بقالي ساعه  مش بترد لي؟
عمار بتعجب: اي اسران في اي مالك؟
اسران بغضب: الواد ابنل****** صبني رصاصه وهرب
عمار بصدمه: ايه ازاي ونتَ عامل دلوقتى؟
اسران بضيق: انا كويس بس المهم دلوقتي نلاقي فورا
عمار اتأكيد: انا شاء آلله هلاقي
اسران بلي واعي منه: انا مش عايز ان شاء آلله انا عايز اكييد هلاقي
عمار بتفاجوء من كلامه: انت بتقول اي ي يبني قدم المشيأه
اسران: اووف ما علينا من الكلام الفاضي دا بكره تحددلي مكانو فاهم
عمار بضيق منه: فاهم
ثم انهو الاتصال

عمار في نفسه:  ربنا يهديك ي صحبي
عند كيلان.. كانت نازله من شقتها المتواضعه وهي بتقول: يوه اروح فين مفيش في دماغي مكان
                 
                ثم اكملت وهي تصفع راسها بخفه:
اووووف نسيت  المعاد الي عندي اعمل اي في غبائي دا والله ما عرفه ثم فتحت حقيبتها واحضرت منها الهاتف وطلبت سياره وفي خلال دقائق جاءت السياره ثم إلتحقت بها
سواق التكسي: علي فين ي بنتي
كيلان بتأثر من الكلمه: علي................
وصلت الي ما ثيكون جزءاً من حياتها. 

وصل اسران الي العياده الكبيره وهو يقول: ي رب مش عايز بنات مش ناقص بجد الشغل بتاعهم دا
ثم اكمل وهو يحدث السكرتيرا:  ها في مين النهاردة
السكرتيرا بحترام: في يفندم بنت وراجلين زي ما قلت ي دكتور لغيت مواعيد كتير ي دكتور
اسران: ماشي ي ساره هاتيلي كوبايه قهوه
ساره: تمام ي دكتور
وصلت كيلان العياده وهي حزينه علي ما  وصلت اليه
ساره وهي تشاهدها تمر من باب العياده: ما شاء الله بقي القمر دي جايه تتعالج نفسيا يلا الحلو مبيكملشي
كيلان بتساؤل وهي تحدث ساره: لو سمحتي ي استاذه
ساره بنتباه: اي معاكي يفندم
كيلان بستغراب ولكن لم تهتم: الدكتور هنا؟
ساره: اه ي فندم تقدري تخبطي وتدخلي بس ثانيه ابلغو
كيلان: ماشي
ساره:  تمام ي فندم تقدري تدخلي
كيلان وهي تومئ برأسها: تمام

        ثم دلفت الي المكتب وهي تطرق الباب:
اسران بصوت رجولي عالي: ادخل 
دلفت كيلان وهي تضع راسها في الارض
اسران: متقعدي في اي ي انسه
كيلان بتوتر: ح حااضر حاضر
اسران: اسمك؟
كيلان وهي تنظرله للحظه: كيلان!
فوجؤ اسران لكن تابع: سنك؟
كان اسلوب اسران الواشك علي الحده يزيد من توترها
كيلان: هاا واحد وعشرين
اسران: اها وايه الي جابك هنا
نظرتله كيلان بستغراب!
فبرغ من ان اسران لا يري وجها بسبب النقاب الزهري ولكن بخبرته شعر بستغرابها
اسران: اي قلت حاجه غلط؟
كيلان: اي ايه لا لا اكنت جاي يه
اسران ببتسامه ثقه وهو يضع اصبعه علي فمه : شششش تعالي اقعدي هنا وشيلي النقاب لاني هحتاج وشك في حجات كتيره
شعرت كيلان بالخوف: مينفعش ي دكتور انا منقبه مش هينف
قاطعها اسران وهو يقول: انا اقول اي الي يحصل 
                        
                        ثم تابع بحده:
                   يا ايما معديش علاج
ها قلتي اي مش فاضي

كيلان وهي تشعر بالغضب والحزن فهي انفق مبلغا كبيرا حتي تأتي الي هذا الطبيب لحصوله علي جائزه افضل معالج نفسي ولكن لم يعرف سر الطريقه العنيفه في العلاج النفس سواه
فاقت من شرودها علي صوت اسران يقول:
ها قلتي اي؟
كيلان للاسف اطرت علي الموافقه
كيلان: طيب ماشي.....  ذهبت الي المقعد الذي اشار عليه كان عباره عن مقعد مصطح بالون الاسود فكان كل ما في الغرفه اسود
جلست كيلان وجلس اسران امامها ثم اخذت ترفع النقاب ولكن اوقفها يد اسران وهو يقول بحده:

قد اي انتي غبيه بمجرد انك مش معاكي فلوس دكتور تاني تتخلي عن نقابك ثم تابع:
                    انا كدا عرفت انتي هنا لي

                   تحبي تعرفي انتي هنا لي؟

كيلان بصدمه من اين عرف: ازاي عرفت
اسران ببتسامه: مش بقولك غبيه انا كدا عرفت شخصيتك
كيلان بضيق: لو سمحت متغلتش
اسران بسخريه وحده مقصوده: هتعملييي اي هاا
ثم هب واقفا ثم هي الاخري وهي ترفع يديها لتصفعه ولكن كان وهو الاسرع فامسك بيدها وهو يضغط عليها بقوه مقصوده عيطييي
كيلان بوجع: لا مش هعيط مغلتش عشان اعيط
اسران بغضب وهو يزيد عنفه وكادت ان تنكسر:  بقولك عيطي انتي مش بتفهمي
كيلان بتحدي زايئف في محاوله اخفاء نبره صوتها الواشك علي البكاء: لا مش هعيط لا مش هعيط
اسران وقد احمر وجهه غضباً: طب لي عيطي لما سابك لي ها كنتي غلطانه ولا اي
كيلان بصدمه ثم انفجرت في البكاء: لا والله لا معملتش حاجه صدقني انا كنت بحبو والله مش اكتر ه هو الي سبني صدقني
   
           تداخلت في نوبه من البكاء الهستيري

وجعت قلبه بمجرد بكاءها لكن لماذا فهو مر بعده حالات مثلها لاكنها اضعفهم واغباهم
انزل يديها وهو يقول بجمود: اعدي وحكيلي اي الي حصل
جلست ثم بدأت في السرد وهي تبكي
كيلان: انا كنت بحب واحد خاني مع واحده زباله مكنتش اعرف انو بيكرهني لدرجه انو يبعت واحد يبعتلي صور ليه معاها في شقه
       
                       FIASH back
كيلان وهي تنظر الي الصور بصدمه وقلب مكسور: لي لي ي ادم دنا حبيتك والله حبيتك
   
                    ثم تابعت وهي تقرأ المكتوب

حبيبك بيخونك مع واحده وادي الاسبات اظن انك شفتي ولو قلتي فتوشب تقدري تتصلي بالرقم دا يكشفلك علي الصور ولو مش مصدقاني روحي علي العنوان دا هتلاقي موجود 

                               ثم انها
                            فاعل خير
اسرعت كيلان في ارتداء ملابسها وذهبت الي العنوان الذي سرده المجهول
ذهبت كيلان وهي تدعي ربها ان يكون كلامه خاطاء
دخلت المبني برتباك شعرت بشئ غريب ولكن اكملت
دخلت الشقه وكان بابا الشقه مفتوح دخلت العرفه ولكن كانت الصدمه انها لم توجد شئ
انتفضت كيلان من صوت غلق بابا الغرفه
كيلان بفزع:  فهو كان شخصاً  يرتدي قناع بالون الاسود ا انت مي مين
المجهول بخبث: انا فاعل الخير معقول نسيتيني كدا
ثم اقترب منها وهو ينزع النقاب تاعلي بس هقولك حاجه
قاتعهم فتح الباب فأزاد المجهول الاقتراب منها ورفع النقاب وقبلها
ادم بغضب و كسره مصتنعه:  اه ي خاينه انتي واحده خاينه زباله حقيره انا هفضحك ي خاينه ثم ظل يضربها بغل حتي فقدت وعيها بعد قليل استيقزت
علي كف من والدها وإعلانه عن تبري منها علانا صُدمت لا ي بابا واللهما عملت حاجه لم يعطلي اباها اي تعبير ثم رحل مع دموعه ولتفتت الي ادم قائله ادم متسبنيش انا معملتش حاجه والله مليش ذنب
ادم بشمإزاز: واحده رخيصه صحيح
      
                     ثم تابع بسخريه:
هو انا حلو اوي كدا بس بصراحه انا مش ذوقي واحده مستعمله ي حلوه
                                 Back
 
صدم اسران من ما قالت ايعقل هي هي الذي بعت لها الصور وكان معها في هذه الليلة كيف ومن اين اتت إليه هو الان علاجها وسبب جرحها
فاق من شروده علي صوت بكاءها وشهقاتها
سحبها إليه وقام بإحضار شئ مربع حديد به دبابيس كثيره وسحبها لتقف عليه بعد ان نزعلها الحذاء وهي مستسلمه
صوت صرخه عاليه بسببها ترجرج المكان بأكمله
ساره من الخارج: دكتور في حااجه
اسران من الداخل: لا مفيش
تاعلت الصرخات بشده

كيلان بوجع لا يوصف وصرخات: ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه لاااااااااي لي ي رااااااب وظلت تبكي وكل ما كانت تهدأ إزداد ضغط اسران علي كتفها الي الاسفل لكي يزيد بكاءها
بعد وقت ليس بقصير كانت منهكه وطاقنها نافذه تماما
حملاها اسران من فوق الدبايس وخرج وهو يقول: سااره
ساره بخوف وصدمه من حمها بهذه الطريقه: نعم ي فندم
اسران: اقفلي العياده
ساره: أ
قاطعها بحزم: الي انا قلتو يتنفز
وتركها وذهب
ساره بتمتمه: ربنا معاكي
وصلا سران الي القصره
ودخل غرفه من الغرف وكبل كيلا في السرير وقام بتطهير جرح كيلان
تأوهت كيلان اثر الكوحول: اه في اي ثم صرخت في اي لا لا ونبي بيوجعني ابعد
اغمض عينه بحسره ولوم بأنهو السبب
تجاهل رجأها له بأن يتركها وهي تبكي وجعناً
اسران مهدأً إياها: بااس بس ي روحي خلاص مفيش حاجه خالص انتي كويسه ودا ميه مش كحل
كيلان بنفي: لا لا انت كذاب لي عملتلك اي وحياتك سبني
اسران ترك كل شئ وذهب إليها وحتضنها بشده
كيلان وهي تحاول الإفلات منه سبني أبعد عني نظرت الي نفسها وجدت نفسها مربطه باحبال في السرير
كيلان بفزع: اي دا انا لي هنا انت هتعمل فيا اي والله ماعملت حاجه وظلت تبكي
اسران في داخله سمحيني علي الي هعمله
اخرج من علبه الاسعافات ابره بها مخدر وقترب منها
كيلان بخوف وتاتا لألأ الدموع في اعينها : لا انت اكيد مش هتعمل كدا صح دا انا مريضه عندك صح مش انت هنعالجي ومش هتبقي زيهم اكيد
لكن قاطعها قائلا: اسفه
كيلان برهبه: علي اي
شعرت بصفعه قويه للغايه في رأسها ثم عده صفعات
كان اسران ممسكاً رأسها بقوه ثم صفعه بظهر السرير الخشبي
كيلان وهي تكاد علي وشك ان تفقد وعليها: مش مسامحاك
اسران بحده: مطلبتش منك تسامحيني
انهي كلامه بصفعه قويه
فقدت كيلان الوعي وتسرب سائل احمر بجانبها
رأي اسران الدماء اسرع في فكها وأخذها الي المشفي بسرعه
وصل المشفي
اسران بجود ووجه خالي من الغبير وهي يحدث

اسران : مالها

الطبيب: جالها فقدان ذاكره وعندها ارتجاج في المخ بس متخفش هتبقي كويسه بكرا
اسران: تمام

الطبيب بفضول: هو انت متعرفش مين عمل فيها كدا
اصل غريبه مفيش ضرب في جسمها في راسها بس

غضب اسران من اين عرف ان جسدها خالي من الجروح
اسران بغضب وهو يمسك لياقه القميص: ونت عرفت منين ي حيوان انتاااا هااا

الطبيب بخوف: في اي بس بسأل و والممرضات قالولي
               
                            ثم اكمل قائلا:
           بس انت مقتليش مين عمل فيها كدا
اسران جلب بطاقه بطاقته ووضعها في وجه الطبيب 
يتبع.
1 تصويتات

اترك تعليق

التعليقات

اكتب وانشر كتبك ورواياتك الأصلية الأن ، من هنا.