Noorismail

شارك على مواقع التواصل

ى طىّ الكِتمان 🌸
🌸قتل ناعم 🔪

الفصل(9)

أدارت رأسها له وقالت وهى تشخص بصرها على عيناه من الداخل
_هو مش احنا عازمين قاسم بكرة عالغدا
_ايوة
_يبقى بكرة هتعرف يا إسلام
هدر بها قائلاً بنفاذ صبر
_هو إيه علاقة قاسم بيا وبالل بقوله فيه ايه ي مريم
_انا عاوزة اتطلق ي إسلام

ضيق إسلام عيناه ف إستفهام قائلاً
_إيه!!
_زى م سمعت.. وللا اقولك أجلها لبكره، ساعتها هتبقى المفجأة مفجأتين

عاد إسلام إلى المنزل متوتراً، تُرى ماذا أصاب زوجته إذاً؟!
تحسس مكان _الفلاشه_ ووجدها كما هى، الكثير من الافكار ضربت رأسه عن سبب تغيير مريم بل والأحرى طلب الطلاق والإنفصال بهذا الشكل وماعلاقه قاسم بكل هذا؟
اما عن مريم، فنامت فى فراشها ككل ليلة تشخص بصرها بالفضاء تدير ظهرها لزوجها، تهبط من أحدى عيناها دمعة حارة فتهم بمسحها على الفور وتزفر فى أسي زفرة تحمل الكثير من الألم.
وكأن الاثنان على إستعداد لمعركة ما، وغداً لناظره.. قريب!

___________
_حرقتيها بالنار حيّه!!!
هتفت قدس بدهشة عندما أخبرتها إسراء بفعلتها التى بسببها ولجت إلى السجن ومكثت به خمسة وعشرون عاماً..
الكاميرات ترصد كل حركه سواء للضيفه او المذيعه، المشاهدات فى تزايد وهاشتاج البرنامج أصبح يتصدر قائمة الأخبار الرائجه، تنهدت إسراء تنهيده طويله ومن ثم أردفت
_زى ماهى خططت ونفذت وانا بلعت الطُعم ودفعت تمن غبائى حبس وضرب وتشويه سًمعه، أنا كمان خططت وإنتقمت ومش ندمانه..
*منذ سنوات*
قامت إسراء بغلق باب غرفتها ب إحكام وجلست على مقعد وثير بغرفتها وفى مقابلها جلست عمتها، ففرق السن بينهما ليس بكبير، دنت إسراء من العمة وهمست بصوت مسموع لها فقط

_دلوقت بابا مش بيثق فخروجى الا معاكِ، وأنا بصراحه عاوزة اطلب منك طلب
_قولى يا حبيبتي خير
_انتِ مصدقانى ان نيفين لفقت لى كل التهم دى وكمان ف الاخر اتجوزت الل المفروض خطيبي مش كدا؟
أومأت العمة برأسها إيجاباً، ف اكملت إسراء
_هنتقم ي عمتى، وهتساعدينى اخد حقى
ضربت العمة على صدرها قائلة بهتاف يبدو مسموع لمن بالخارج
_يالاهوى! تنتقمى يعنى إيه! ابوكِ صعب ي اسراء.. هو مش أخويا بس انا بخاف منه وبعمل الف حساب لكلامه
خلينا يابنتى فحالنا

أجهشت اسراء فى بكاء مرير مع قولها بنبرات تختلجها الحزن
_ماهو حرام يرضو ياعمتى الل بيحصل، انا لازم ارفع راسى وسط الناس واخد حقى، لازم عدنان يعرف انى مش بنت مش كويسة وان مراته حرباية

رقّت العمه لحال إسراء، فضمتها بحنان إلى صدرها وهتفت متسائلة
_عاوزة تعملى إيه؟
بدأت سراء تطرح فكرتها على عمتها، ف أخبرتها ب ان تذهب هى إلى مخزن الغلال الكى يملكه والدها وتذهب الاخيره لمناداة عدنان وبعدها بنصف ساعه تخبر نيفين ب رسالة نصية من هاتفها بان عدنان يلتقِ ب اسراء فى هذا المكان وهى ستأتى على الفور لأن ستحركها الغيره وتدفعها للمجئ دون تردد وبعدها ستكمل إسراء خطتها وستنتقم لحبها وشرفها.
وبالفعل، هاتفت العمة عدنان من تليفون فى محل العاب، واخبرته ب ان اسراء تريد رؤيته لو لمرة أخيرة تريد أن تخبره حقيقه لايعلمها عن زوجته، فالبداية لم يكترث عدنان ولكن عندما اخبرته العمه ب ان هناك امراً مهما فى حضوره وان لم يحضر ف س تضطر إسراء الذهاب إلى منزله وتحدثه هناك وجهاً لوجه
بمخزن الغلال كانت إسراء تستعد ومعها وعاء مملوء بالسولار، وقفت أمام عدنان تقص عليه القصه ب أكملها وان تم خداعها وان نيفين هذه غير محقه وانه تزوج من افعى على هيئة إنسان..
لم يصدقها فى بداية الأمر ولكن اخبرته ب ان يتخبئ ب أى مكان ف نيڤين فى طريقها إلى هنا وستجعله يسمع بنفسه حقيقه الأمر.

أتت نيڤين مهرولة وم ان أتت حتى تشاجرت وهتفت بصوت عالِ مع إسراء وظلت تبحث عن عدنان ف أردفت لها اسراء بهدوء
_ع فكره هو مش هنا، الل مبلغك كداب
_كداب ازاى، عدنان اطلع بقولك
عقدت اسراء ساعديها أمام صدرها وقالت بثبات.
_وانتِ خايفه ليه، مش خلاص اتجوزتيه بعدما شوهتى سمعتى وخلتينى فعينه بنت مش كويسة
ومتشرفش اى حد، وانتِ البريئة القطه المغمضه خونتى صاحبة عمرك

نظرت نيفين إلى عينا إسراء نظرة جحود ونكران جميل مع قولها بصوت يشبه الفحيح
_أيوة بوظتلك كل حاجه، عشان انا الاحق بيه، أنا الل لازم كان يحبنى من زمان ويتجوزنى مش انتِ
ايوة قلت كلام غلط عنك وكنت مرتبه لكل دا ووقعتى فالفخ زى الغبيه، وهو صدقنى وحبنى من قلبه واتجوزنى.. ومهما هتعملى هو وكل الناس هيشوفوكِ بنت مش كويسة وحبسه ابوكِ ليكِ اكبر دليل

هنا أمسكت اسراء ب وعاء السولار وألقته فى وجه نيڤين لتغرق به بالكامل وفى ثوان اشعلت أسراء عود الثقاب وألقته عليها لتشب النار بها ف دقائق غير مستوعبه نيفين مايحدث، اخذت تصرخ وتصرخ حتى خرج عدنان يحاول تخليصها وإطفائها وهرولت الناس من الخارج والعمة التى كانت لاتعلم ان اسراء فى نيتها ستقتل نيفين.
ماتت نيفين بعدما تم نقلها إلى المشفى بثلاث أيام، وتم القبض على إسراء وحكمت المحكمة عليها بالمؤبد، دلفت بسن العشرينات وخرجت منه فى منتصف الاربعينات.
اخر اخبار حبيب عمرها عدنان انه سافر يعيش ويعمل خارج البلاد، ارسلت له رسالة فور خروجها وف انتظار ردّه.. مازال بداخلها أمل مازال بداخلها حلم يجمعها بحبيب عمرها وان طالت المسافات.. وان طالت!

________
"مُستحيل تعرف تحدد شخصيتي وهل أنا شخص إجتماعي ولا إنطوائي؛ لإن أنا أحيانًا ببقى إجتماعي جدًا وفريندلي لدرجة إن صوت ضحكتي بيسمّع لأخر الشارع، ومرة واحدة الحالة تيجي ووشي ياخُد وضعية الصرامة والجدية واللي هو إحنا هنهزر ولا إيه؟ وإنتو مين أصلًا عشان تهزروا معايا؟."
ضغط مارسيلنو على كلمة منشور جديد ليضيف ماسبق على صفحته الشخصية بالفايس بوك، دلفت لينزى تتواثب الشياطين امام عينيها وقالت له بلهجه تحاول أن تكون هادئة
ممكن تسيب الفيس بوك والقرف دا ي سعادة الفيلسوف وتيجى تعمل معايا حاجه!
مط مارسيلينو شفتيه مع قوله
_عاوزة ايه، عاوزة ايه هو انا مينفعش اقعد مستكنيص حبتين
امسكته لينزى من ياقه قميصه ودنت منه بعدما صنعت بوجهها شكل مخيف وهى تحذره
_مستكنيص دا هناك عند الست الوالده، لكن هنا انا مش الفلبنيه ال بتكرمشلها الل فيه النصيب
قوم زعف معايا الحيطان ي تقعد مع الولاد لحد م أخلص

نهض مارسيلينو متأففاً وهو يهدر بها بصوت عالِ
_هو انا كل اسبوع هبقى فالموال دا، م قولنا نجيب واحده تنضف البيت
_جبنا اتنين واحده سرقتنا والتانيه بطئية وطلبت فلوس كتير
_وايه المطلوب منى

قالها بعدما وضع يمينه فوق يساره امام صدره، فقالت لينزى
_تساعدنى وتعمل بوجودك هنا لاحسن انا خلاص ع اخرى

قامت بتسديد لكمه ب فك مارسيلينو جعلته يتأوه مع قوله
_آآآه ي سنانى، حاضر هو انا قلت حاجه حاضر حاضر

_ورايا
_ربنا يهدك، ربنا عالمفترى ي شيخه

ترجلت أمامه وسار خلفها يطيع كل اوامرها، قبل أن تكشف عن أنيابها ثانية ففى المرة السابقه لكمه ي أسنانه توقع المزيد من مفاجأت لينزى وليس ببعيد أن تقتله فالمرة القادمه!
____________
ها أنا ذا، روح طمست هويتها كلماتهم ، حتي تاهت في عتمه الايام
تسير حامله أسفار وآثام غيرها، تظن بما لقنوها أن الحياه ليست إلا علي دربهم
و لا تدري انهم بأنانياتهم دافنيها.!
ككل مرة، هاتفت نهى قدس لتخبرها بالضيفه الجديدة وموضوع الحلقة المثير والشائك.
"كاميليا"
هى بطلة الحلقة القادمه، فتاة فى اول الثلاثين، سُجنت خمس سنوات بالسجن المشدد نتيجة لجريمه قتل
وبعد خروجها، نبذتها والدتها فجعلتها فى الشارع يكون لها حمايتها الوحيده، فقررت العمل
لتعمل نادلة بمقهى ما، وآخر الليل تنام به ويوصدون الباب عليها حتى الصباح إلا أن تجد حتى ولو غرفه واحده تعيش بها!

_لو سمحت عاوزة اقابل كاميليا
قالتها قدس حينما جلست هى ونهى بالمقهى التى تعمل به كاميليا، هزّت الفتاة رأسها إيجاباً وذهبت تناديها، دقائق وأتت كاميليا ووقفت إلى جانبهم وهتفت وصوتها يرتجف
_افندم أى خدمه
لاحظت قدس خوفها ف تركت الساحه إلى نهى التى دعتها للجلوس ومن ثم قالت
_احنا برنامج "بحبرهن السرى" وعاوزين نعمل معاكِ حلقه
_حلقه عشان إيه، انا بقول ياحيط دارينى مش بتاعت تليفزيون
قالتها كاميليا فيما استفز قدس لتقول لها فى جدية
_حلقة عن جريمه القتل ي كاميليا، عن الخمس سنين اخدتيهم ليه
ياترى زى م اتقال فالمحكمه والشهود الل شهدوا فحقك وخففوا عقوبتك من اعدام ل خمس سنين
ولافيه قصة تانيه

ظلّت كاميليا تحدق بقدس، وقد تعرقت جبهتها، ف اردفت نهى
_الموضوع بسيط ي كاميليا هتقولى بس تجربتك وليه والدتك طردتك ومش قبلاكى
_وليه قتلتِ اختك الكبيرة ي كاميليا!.
إبتلعت كاميليا ريقها كأنها ابتلعت غصه ونظرت حولها بخوف وقالت بهمس

_انا هعمل كل الل عاوزينه، بس ممكن تمشوا دا مكان شغلى ومحدش عارف حاجه وبكدا ممكن تقطعوا عيشى
إبتسمت قدس ساخره مع قولها
_ولما هيتذاع البرنامج هيتعرف كل حاجه، انتِ عاوزة تفهمينى ان صاحب الكافيه قبل م يشغلك مكانش عارف حكايتك كلها
نكست كاميليا رأسها لأسفل ف أردفت نهى
_وأكيد بتقدميله حاجه قصاد انه يسيبك تباتى فالكافيه وتشتغلى وانت رد سجون!
_قصدك إيه؟

هتفت بها كاميلها هادرة فى وجه نهى، لتغلق قدس النقاش مردفه
_عاوزين نسمع حكايتك كامله، هقابلك الساعه 7 فالمكان دا وبعدها نشوف هنعمل ايه فالحلقه
والمبلغ الل تطلبيه هديهولك، سلام

تركوها ورحلوا، فوقفت هى ممسكه بورقة العنوان تتلفت يميناً ويساراً وقد دق قلبها ذعراً بمجرد فتح ملف قضيتها يعيدها هذا إلى ذكرى من أسوء ماقد يمر على إنسان مثلها ضعيف الحيلة!
#نورإسماعيل
____________
بات كل شيءٍ بداخلي خراب، تحولت جنات قلبي إلى قبوٍ معتم ملئت خيوط العنكبوت أرجائه منذ وداعك يا فلذة كبدى.
اصطبغت دمائي باللون الأسود الحالك لتتماشى مع أيامي، وصارت روحي شبحًا حكموا عليها بلعنة، تتخبط في الظلمات بضياع، تبحث عن مخرج ولكن ما من سبيل .
بحديقة منزلها تجلس قدس ممسكه بهاتفها، تعمل على تكبير صورة إبنها زياد وتتفحص ملامحه ب إشتياق، دنى منها قاسم وإستأذن فالجلوس ف اذنت له
حدق هو بصورة زياد وأردف
_من وقت م قابلتِ ضيفة حلقتك الجاية وانتِ ساكته وقاعده هنا وماسكه صورة زياد
إيه الحكاية؟!
إبتسمت قدس فى خفوت، ف اكمل قاسم
_هو اه انا الحارس الشخصي ليكِ، بس بعتبر نفسي صديقك برضو احنا بقالنا فترة حلوة
وحكينا مع بعض حكايات كتير

نظرت له قدس نظره جانبيه ف اكمل هو
_واظن آن الاوان تحكى، انتِ ع طول بتسمعى وبس
_عارف ي قاسم، الحكاية الجديده فكرتنى بذكرى من أسوء مايكون، تعتبر اسوء ذكريات حياتى
قالتها قدس وهى تحدق بصورة لها مع زياد، حاول قاسم ان يستشف موضوع الحلقه
_هى عن طفل إتوفى ب كانسر؟
صمتت قدس ف اكمل قاسم
_لو عاوزة تتكلمى انا حابب اسمعك
_عارف ي قاسم، زياد لما كان يتألم يشاورلى على بطنه بيتألم ومش عارف يوصف، كنا محجوزين فى مستشفي 57357 مبنلحقش نطلع، من عملية لعملية لجلسه كيماوى
هناك إتعرفت على لينزى ومارسيلنو ال انت بتشوفهم دول، كانت بنتهم ميلا بتتعالج مع زياد إبنى الغرفه الل جمبي، كان عندها وررم على الغده، واستئصلوه ومع جلسات الكيماوى رينا شفاها لكن زياد مناعته كانت اضعف وربنا خد أمانته

تعجب قاسم وأردف
_رينا يرحمه، وهانى جوزك كان فين، انتِ بتقولى ان مارسيلينو مكانش بيسيب مراته وبنته
بابا زياد فين بقا فكل دا
إبتسمت قدس إبتسامة جانبية ساخره مع ردها
_اهو عشان هانى كان فين، قصة الضيفه الل جاية فكرتنى بيه هو وبالل حصل منه
_شكل الموضوع مشوق
_إستنى الحلقه وانت تعرف
صمتا الاثنين، ل يردف قاسم
_بستأذنك انهاردة انا معزوم على العشا، بس طاقم الحراسه هيفضل موجود، واعتقد انك مش خارجه الليلة

أومأت قدس برأسها متفهمه الأمر مع قولها
_مفيش مشكلة روح لعزومتك
عادا لصمتهما ف اردف قاسم مداعباً إياها
_مش سهل تتكلمى انتِ، مهما حاولت بتفضلى مُبهمه بالنسبة لى وانا عاوز اعرف عمل ايه هانى عشان يتحول الحب الكبير ل لعنة كدا، خايف يكون زيي وكان بيفضل شغله على بيته وابنه

رفعت قدس بصرها إلى قاسم وأردفت بنبرة جديه
_اى حاجه سيئة ممكن تكون عملتها انت او غيرك ي قاسم، مش هتوصل لعُشر الل عمله هانى

ألقت بكلماتها ونهضت تترجل ناحيه الڤيلا تتركه فى حيرته ككل مرة، يقول الفليسوف اليونانى سقراط تكلم حتى أراك، وحتى الآن لاتتحدث قدس كى يراها غيرها، فهى تظن ان الصدر اوسع للاسرار وان بمجرد خروجها تكون بمثابة دليل لاى شئ يتخذ ضدها.
هى الشخص الذى لايطمئن بسهولة، ولايحب ولايحتاج ولايثق!
___________
سفرة العشاء مُعدة ب أنواع اكلات شهية، كانت ترص مريم الاطباق بنصف روح تحاول حبس دموعها، وما ان دلف قاسم حتى رحبت به هى واسلام زوجها والاولاد.
تناول الجميع العشاء فى صمت مطبق، إسلام يراقب مريم وردات افعالها وشرودها وعيناها الحمراوتين، قاسم متعجب منهما لأول مرة يشعر ب أن هناك شيئاً ما.
إنتهوا من تناول العشاء، صافح الاولاد قاسم وذهبوا الل غرفتهم ليغطوا فى سبات عميق، وجلست مريم تسكب الشاى وتقطع الكيك بجانب إسلام الذى تغير عهده هذه الأمسية، فلم يلق ِ نكاته كالسابق ولايداعب قاسم او مريم، فقط صمت!
_فيه إيه ياجماعه هو انتو متخانقين؟
قالها قاسم ف اردف اسلام محاولاً ان يلطف الاجواء
_لاء طبعاً هو انا اقدر ازعل مريومه
_لاء قدرت، انت مش بس زعلتنى انت كسرت قلبي
نهض اسلام فزعاـ فتعجب قاسم من جملة مريم لتنظر مريم إلى قاسم قائلة
_إحنا هنتطلق ياقاسم
_ايه التخريف دا، انا سايبك براحتك وبقول أعصابك تعبانه لكن اكتر من كدا مش هستحمل ي مريم
هدر ب الاخيرة إسلام فى وجه مريم، ليحاول قاسم ان يتفهم الأمر
_فيه إيه يامريم

ألقت مريم يجهاز تخزين البيانات_الفلاشه_الى قاسم مع قولها
_هو انت مش كنت حزين على رويدا وحاسس انك مدتهاش حقها وانها ماتت ظلم
_أيوة
_شوف الفلاشه دى وانت تعرف، انك مكنتش ظالمها ولا حاجه

تعرق اسلام وبدا عليه الارتباك وحاول ان يمسك بالفلاشه ف تناولها قبله قاسم فى دهشه ليردف
_فيها ايه الفلاشه دى

انهمرت دمعه من عين مريم وأردف بصوت متهدج
_فيها الل يعرفك انك مش ظالم، ويعرفك انك ملكش صاحب
اسلام صاحب عمرك كان بيخونك مع مراتك
ولا اقولها بطريقه اشيك، اسلام ورويدا إستغفلونا وكانوا بيعيشوا اجمل قصة حب سوا
ودا الدليل!!
________

إنتظروا الفصل القادم
#فى_طىّ_الكِتمان
#قتل_ناعم
#نورإسماعيل
0 تصويتات

اترك تعليق

التعليقات

اكتب وانشر كتبك ورواياتك الأصلية الأن ، من هنا.