لعبة البقاء
و ها قد مر أسبوعان حتي تعافي ظل جسدياً و الأهم نفسياً و في تلك الأسبوعان أكتشف العديد من الأشياء بداخلة و لكن لا يهم فالوقت قد حان للذهاب و البحث عن الأجوبة ,وحيداً قد أنطلق بعد استعداداته التي أخذت أيام من التخطيط و التنفيذ
ذهب الي ذلك الكهف وقف دقيقة من الصمت ثم اتجه الي الناحية الشرقية مستعداً لما سيأتي
و في منتصف الطريق سقط علي الأرض من شدة الألم في رأسه
ظل ممسكاً راسه: دي علامة ,خير..؟ شر..؟ مش مهم ,دي مجرد علامة علي أني بقرب
أستمر ظل في الترحال و كلما أقترب زاد الألم في راسة و هو يحاول تجاهله و لكن ما هي حدود قدرة تحمل راسه ؟ هذا السؤال غير مهم بالنسبة له فهو يريد المعرفة و الانتقام لما حدث للشخص الميت الذي لا يتذكره ..........نعم ما زال يتقدم و لكن بوتيرة أبطأ مع كل خطوة
الأمر الأن تعدي الألم في رأس يتنفس الأن بصعوبة و كأن رئته تكاد أن تنفجر و مازال يعاند
ظل(بتنهد): الموضوع ...زاد ..عن ..حده هوصل امتي؟ لما أموت ؟هه
تقدم خطوتين حتي لمح شيء من بعيد مبني عملاق أمامه, توقف فجأ الألم و بدء الاحساس بالتوتر و الخوف , كادت أن تسقطه قدمة من شدة توترهما , شهيق...زفير ..شهيق...زفير ..شهيق...زفير ,ثم تقدم للأمام
بالرغم من أن جسده يعيق تقدمة و لكنة لم يستسلم له و أستمر بالمحاولة حتي وصل الي ذلك المبني العملاق
ظل: ايه المبني الكبير ده ؟ و لية موجود في الصحراء ؟
(حسس ظل علي المبني) ملمسه ...ملمسه مألوف جداً ....ملمسه عامل زي ملمس جدران المزرعة بس ازاي ده المزرعة من خشب و المبني من الحديد ؟!
و قبل ان يكمل تحليله ضربة خاطفة من الخلف علي رأسه أفقدته الوعي
؟؟: من هذا ؟ و ماذا يفعل هنا ؟
؟: لا تسألني فلا علم لي
؟؟: أنتظر هذا الوجه اللعين قد رأيته من قبل
؟: هل تعرفة ؟
؟؟: لا يمكنني أن أنسي هذا الوجه
؟: اذن عرفني عليه ؟
؟؟: أنه رقم 217 هذا الحقير ما زال حياً ظننت أنه أختفي !!
؟: رقم 217 لم أسمع عنة شيء يجعلك تكره لتلك الدرجة
؟؟: أنت لا تعلم عنه شيء انه أسوء سجين
؟؟؟: ما اللذي تفعلونه أثناء واجب الحراسة ؟
؟؟: نقبض علي متلصص حول المكان
؟؟؟: متلصص ؟! هنا ؟!
؟؟: هذا ليس العجيب , العجيب هو من يكون ؟
؟؟؟: ما اللذي تقصده يا جاد ؟
جاد: انه رقم 217 اللذي أختفي من قرابة شهر
؟؟؟: أحقا هو ؟
جاد: هل تشك في ذاكرتي ؟
؟: انتظروا أنتما الاثنين كيف يعقل أن يكون حياً ؟
؟؟؟: بالفعل كيف لا يزال علي قيد الحياة ؟
جاد: لماذا تهتمون بذلك ؟
؟: بالفعل التفكير لن يفيدنا علينا ابلاغ الزعيم لكي نحصل علي مكافاة
جاد: ألم تقولوا أنه من المفترض أن يكون ميتاً
؟,؟؟؟: نعم ؟!
جاد: اذن لنقتله و نقول أننا وجدناه جثه هامده
؟: و لماذا لا نسلمه حي ؟ لماذا تود موته ؟
جاد: صدقني هذا أفضل لنا
؟؟؟: حسنا حسناً لقد سمعت ما يكفي سوف أخذه و أسلمه من يريد أن ينال المكافاة مع فليأتي
؟: أنتظر أنا معك
جاد: سحقاً سوف يندمون علي ترك هذا الحثالة علي قيد الحياة
؟؟؟: ألا تود المكافاة ؟؟
جاد: أنا قادم فلا نعيم أو حتي مكافاة ؟؟
و عندما أفاق ظل وجد نفسه في غرفة محكمة الاغلاق يوجد بها ساعة حائط ,طاولة ,كرسي, مرآة و سرير
يستيقظ ظل محاولاً ادراك الوضع بأقصى سرعة
ظل: من شكل المكان ده واضح أنها زنزانة ,في الغالب أنا في المبني الي أنا كنت عنده ,علي حسب الخط المتوقع فهيتم استجوابي في اي لحظه دلوقتي
(فتح الباب و دخل رجل يرتدي رداء أسود و أزرق)
ظل في سره: نقطه ليا
؟؟؟؟؟؟ (ضحكه خبيثة): اهلاً برقم 217 مش متخيل أنا فرحان ازاي أني شفتك تاني
ظل: معلش بس هل أنا أعرفك ؟
؟؟؟؟؟؟: أنت مش فاكرني ..اه صحيح نسيت أنك فاقد الذاكرة
ظل: و أنت عرفت منين
؟؟؟؟؟؟: أكيد مفيش حد بعد ما يهرب هيرجع تاني !
ظل: هروب ؟
؟؟؟؟؟؟: اه ,متعة التجمع من تاني نستني أعرفك علي نفسي
(مد يده للسلام) أنا اسمي زياد
(مد ظل يده للسلام): و أنا مش عارف اسمي بس أنت نادتني ب 217
لاحظ ظل أن يد زياد تمتد الي وريده فهو الأن يحاول قياس نبضات القلب لمعرفة اذا كان يكذب
ظل في سره: هو دلوقتي بيحاول يقيس نبضات قلبي ممكن أوقفه بس لا
الانسان العادي في موقف زي ده مفروض يكون متوتر جداً و من علامات التوتر تسارع نبضات القلب و لو سارعت نبض قلبي هكسب مصداقيه محتاج بس اني أركز
(ارتفعت دقات قلب ظل بطريقه غريبه)
أنتهي السلام و توقف الكلام لأربع ثواني كسر صمتها صوت حركة عقرب الثواني
زياد: بص ايه رايك نلعب لعبه و بالمناسبة ده مش اقتراح
ظل: لعبة (في سره) ما بين كل الاحتمالات متوقعتش ده
زياد: أيوه (أشار لشخص بالخارج) اللعبة هتيجي دلوقتي فتعالي ندردش شويه علي ما توصل
ظل في سره: أنا مبقتش فاهم دماغ الراجل ده بعد "اللعبة" دي مبقتش قادر أتوقعلة حاجه
زياد: بما أنك ضيفي فهخليك تسأل سؤال و أنا هجاوب علية
ظل: ايه هو المكان ده ؟
زياد: متأكد أن ده سؤالك ؟ أكيد في حجات تانية أهم عايز تسأل عنها و أنا هجاوبك بصراحة ممكن تكون دي فرصتك الوحيدة فهعدها تاني متأكد ؟
ظل في سره: أكيد في أسئلة أهم بس علي حسب الخطة الي في دماغي ده السؤال الي هيسأله واحد طبيعي في مكاني مش عايزه يعرف عن اي حاجه مريت بيها حتي لو هلاقي الاجابة هخسر كتير
زياد: لو دي رغبتك ,المكان ده عبارة عن سجن ....الاجابة دي قصيرة و اللعبة لسه مجتش فهقولك علي معلومة هتساعدك ...في الحقيقة و أنا براجع السجلات لقيتك يا رقم 217 متسجل باسم "ظل" ده أكيد مش اسمك و الظاهر أنك كنت عايز تخفي اسمك بس ليه ؟ للأسف مش هنعرف الاجابة دي بس أنت عارف المشكلة مش عليك لا دي علي الي كتب الاسم ده في السجلات هل هو كسل ؟ مش عارف يفرق ؟ يلا... بلاش نتكلم عن الاموات
ظل: "ظل" ايه الاسم الغريب ده ؟ (في سره) هل فعلاً قتلوه بسبب الغلطة دي هل الغلطة دي كبيره فعلاً ؟ و لا هوس القتل في دمهم ؟
(دخل شخص الزنزانة و معه صندوق صغير)
زياد: اللعبة وصلت, طبعاً لأنك مش فاكر هشرحلك اللعبة دي ,من حوالي 1200 سنه في عصر القراصنة أبتكر قرصان اللعبة دي باسم
"عالم القراصنة" و لأن اللعبة كانت من تأليف واحد و العالم كان خارج من اضطراب مكنش فيه شركه تحمي حقوقها من السرقة فظهرت علي مدار الالف سنه بنسخ و قوانين جديدة بس علشان أنا دايماً بحب البساطة هنلعب بالقوانين و الكروت الأساسية
ظل في سره: هو بجد ناوي يلعب لعبة ؟ لا و بيشرح تاريخها ! لو كنت قعدت 1200 سنه مكنتش هتخيل أن ده ممكن يحصل !
زياد: ركز بقا في القوانين , دي لعبة بطاقات سهلة و ممتعه في البداية عندك نوعين من البطاقات بطاقات الكائنات و بطاقات المكان
و البطاقات بتأثر في بعض
ظل في سره: هو بيشرح القوانين بجد ؟ بصراحة مقدرش أنكر أن الموضوع ممتع بس ممكن يكون ده الي عايزه أني ارخي دفاعي
زياد: عموماً كل بطاقة مكتوب عليها أسمها و قدرتها فهتفهم لما تلعب
ظل في سره: أكيد بيخطط لحاجة , أكيد دي مش لعبة كده و خلاص
زياد: نسيت أهم قاعدة لو خسرت أو استسلمت هتبقي جثة
ظل في سره: بالرغم من أن لعبة هتحدد حياتي بس أنا أطمنت لما قالها
زياد: و علشان أمنع الغش في جهاز بيوزع البطاقات بشكل عشوائي و يلا أنا متحمس للعبة
(تم توزيع البطاقات بواسطة الجهاز بشكل عشوائي )
زياد: أنت عندك 2000 نقطة حياة لو خلصم هتخلص و علشان نزود المتعة مع كل خسارة 500 نقطة هيتسأل سؤال لازم يتجاوب عليه, أولاً أسحب خمس بطاقات
حسام السفاح:
هجوم: 500 حياة: 300
قدرات: ـــــــــــــــــــــــ
الطائر الزنان:
هجوم: 300 حياة:200
قدرات: في المناطق المفتوحة حياته +150 نقطه / في المناطق المغلقة هجومه -100 نقطه
غيبلي غاضب:
هجوم: 1000 حياة: 1500
قدرات: يخاف من معدن في مناطق الكهوف فيموت
القرصان ذو القدم المقطوعة:
هجوم: 600 الحياة: 400
القدرات: لا يتأثر بالظلام
السفينة: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد2 دور
القدرات: +100 لخواص القراصنة و الكائنات البحرية
تلك البطاقات التي سحبها ظل في البداية
زياد: تمام اللعبة نتناوب فيها الادوار , ابدأ أنت مفروض تحط بطاقة واحدة بس في الدور و ممنوع الهجوم في أول دور بعد كدة تقدر تهاجم براحتك, أعتقد أن البطاقات بتشرح نفسها (ضحكه خفيفة)
ظل: أنا لحد دلوقتي مش فاهم اللعبة كويس بس الواضح أني مفروض أحط بطاقة واحدة بس في الدور ......... الحركة الأولي هتحدد مين الي هيكسب فعلشان كدة هأختار أقوي ورقة عندي
ظهر الغيبلي الغاضب علي الساحة
زياد: الغيبلي الغاضب ! دي ورقتي المفضلة , مش مهم حركة حلوة و دلوقتي دوري هسحب بطاقة .......قول مع السلامة لوحشك لأن معايا
الكهف المظلم: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد2 دور
القدرات: -100 لجميع خواص بسبب الظلام
القصة: هذا الكهف هو نفسة الذي أحتمي فيه قراصنة زي الرقعة البيضاء من الغيبلي
زياد: للأسف دي نقطة ضعف الغيبلي ,هيموت (تنهد) ...دورك
ظل في سره: أقوي وحش معايا مات بالسهولة دي ؟؟ هسحب بطاقة
جبل العرافين: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد الاستخدام
الوصف: مكان خطير به غاز سام قلة من دخلوه
القدرات: يقتل كل الكائنات و التأثيرات في الساحة عدا "ذي الرقعة الحمراء"
ظل: بطاقة حلوة بس ملهاش لازمة دلوقتي أحسن بطاقة هي القرصان
(نزل القرصان الأعرج الكهف(الساحة حالياً))
ظل: القرصان عندة مناعة من الظلام فمش هيتاثر و معندكش حاجة تحمي نقاط حياتك فأجهز لأول سؤال
زياد: 1400 نقطة حياة ظل: 2000 نقطة حياة
ظل: الموضوع ممتع بشكل مفاجئ و دلوقتي لازم أفكر في أول سؤال
أنتهي الدور و اختفت بطاقة الكهف من الملعب
زياد: قبل ما أبداء أحب أسمع سؤالك
ظل: ممكن ميه ؟
زياد: ميه ؟!
ظل: ايوة أنا بقالي كام يوم مشربتش حاجة ؟
زياد: طب و لية مطلبطش من الأول ؟
ظل: كنت لسه صاحي و نسيت أني عطشان
زياد: نسيت ؟ ناه مش مهم
(و أشار الي حارس ليجلب الماء)
زياد: خلاص اللعبة متوقفة علي ما يجيب المية
ظل: لية بتحاول تكسب وقت للتفكير ؟
زياد: لا علشان لما تموت ميكونش ليك عذر
ظل في سره: عذر؟؟ من أمتي بيستخدم الطريقة دي في الكلام ....أستني أنا ازاي ملاحظتش و أنا فاقد الوعي سمعت حراس بيتكلموا بالطريقة دي! هل دي صدفة ؟ و لا دي الطريقة الي أفراد المنظمة دول بيتكلموا بيها ؟! عموماً أنا بحاول أمشي علي الخطة الي عاملها حوار اللعبة شتتني شوية بس هكمل فأنا عندي بطاقات رابحة يامه و بدأت باستخدامهم
زياد: اهيه الميه بالهنا و الشفا
ظل في سره: بالهنا و الشفا و أنت عايز تموتني ؟!
(شرب ظل الماء و كما هو متوقع لاحظ زياد فمه الجاف)
ظل في سره: لو عايز أبين اني معرفش حاجة لازم أثبت أني تائه
زياد: نرجع للعبة ؟ أنا هسحب .......أختار البطاقة دي
الصياد التاجر:
هجوم: 200 الحياة: 50
القدرات: صديق جميع القراصنة و الكائنات البحرية فلا يعترضوا طريقة
ظل في سره: أنت أكيد بتهزر يعني اية صداقة مع قراصنة و في حرب؟!
هجم الصياد متجاهلاً القرصان
زياد: 1400 نقطة حياة ظل: 1800 نقطة حياة
ظل في سره: كده الاستراتيجية باظت كنت ناوي أستخدم السفينة مع القرصان و أقوي الهجوم بس لو الصياد ده لسه موجود فهخسر كتير أملي في الورقة الي جايه
سحب ظل ورقه و كانت
حورية البحر:
هجوم: 300 الحياة: 50
القدرات: غناها الجميل يسقط القراصنة خارج الساحة لدور و مرة واحده
ظل في سره: لا يا عم مش لاعب هو ايه ده بقول أمل تجبلي بنت و كمان في مجال قدرة الصياد.......اه كنت ناسي الي عند
(نزل حسام السفاح الي الساحة و هاجم الصياد و قضي عليه و لكن لم تنقص نقاط حياة زياد)
زياد: 1400 نقطة حياة ظل: 1800 نقطة حياة
ظل في سره: لو الوضع كده هنطول بس مخترع اللعبة ده محتاج جائزه
ظل: أحنا كده هنطول لو لازم أشيل ورقك كله و بعدين أهاجمك
زياد: فعلاً بس في أوراق بتهاجم مباشرة في أوراق استدعاء في حجات كتير أنت لسه في البداية
وضع الساحة: ظل يملك القرصان زي القدم المقطوعة ,حسام السفاح
زياد: ـــــــــــــــــــ المكان: ـــــــــــــــ
زياد: 1400 نقطة حياة ظل: 1800 نقطة حياة
*************
زياد: دوري هسحب .....لقيت البطاقة المناسبة
دائرة جبال جبل العرافين: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد3 دور
القدرات: تمنع كل الطرفين من الهجوم الأرضي
ظل في سره: أنا عندي فكرة حلوة
ظل: دوري هسحب
التنين الأحمر:
هجوم: 1500 الحياة: 1000
القدرات: تنين ضخم له كبرياء لا يهاجم مباشرة و لا يهاجم من هم أقل من 1000 نقطة حياة و لا يهاجم البشر
ظل في نفسه: يعني ايه كبرياء في الحرب ؟ البطاقة القوية دي طلعت ريش علي ما فيش ؟؟ صاحب اللعبة مختل عقلي , كده كده مكنتش معتمد عليها بس ليه القهرة دي
ظل: تعرف يا زياد أول ما البطاقة دي ما جات و أنا حاسس أنها ملهاش لازمه بس طلعت مفيدة قدرة البطاقة بتاعتك بتمنع الهجوم الأرضي يعني الهجوم من الأرض بس لو من السماء ؟؟
الطائر الزنان:
هجوم: 300 حياة:200
قدرات: في المناطق المفتوحة حياته +150 نقطه / في المناطق المغلقة هجومه -100 نقطه
هاجم الطائر زياد من فوق الجبال
زياد: 1100 نقطة حياة ظل: 1800 نقطة حياة
ظل: للأسف في اللعبة دي مقدرش أهجم غير مره وحدة بس
زياد: حظك حلو بس لحد امتي ...دوري هسحب و أحط ده
التنين الأخضر:
هجوم: 1000 الحياة: 1100
القدرات: تنين ضخم عدواني بدرجه أولي عندما يهجم علي فريسته يخصم فرق الهجوم و حياة الفريسة من نقاط الخصم
ظل(في سره): البطاقة دي غش ! ليه تنينه عدواني و بيخصم من نقاطي و تنيني لاعب فيها دور الشريف
زياد: مع السلامة للطائر الزنان , صوته كان مزعج...... مستعد علشان أسالك ؟
ظل: أيوه و أدي أول سؤال ضاع بسبب غبائك
زياد: لا ده مكنش السؤال الي هو أنت فاهم قصدي
ظل: لا مش فاهم قصدك و متبقيلك سؤال
زياد: تمام هعديهالك علشان أنا مسامح
ظل: متضيعش وقت خلص قول سؤالك
زياد: ايه الثقة الي جاتلك فجأ كده ؟
ظل: الثــــــ
زياد: مش المرة دي أنا لسه مخلصتش كلامي, هي اللعبة محمساك و اداتلك الثقة دي ؟
ظل: أيـــــ
زياد(بصوت مرتفع):أخرس أتظن أني مش عارف أنت عايز تعمل ايه ؟
ظل مع نفسه: أتظن ؟ تم تأكيد المعلومة دي الطريقة الي أفراد المنظمة بيتكلموا بيها بس ليه متعصب كده هل عايزني أخاف ؟ ده مش منطقي علي حسب السيناريو الي أنا شايفه , أنا هنا محبوس و يقدروا يقتلوني في اي وقت فمفيش اي حاجة تضمن نجاتي و مع ذلك بيعلي صوته ؟
زياد و قد عاد لهدؤه: بما أن ده السؤال الي أتبقالي بعد حيلتك و الحيلة الي كنت عايز تعملها فأحب أقدملك (سقفتين) الجهاز ده
يدخل حارس و معه جهاز غريب
ظل: هو الوضع ازاي أتحول كده ؟
زياد: ده جهاز كشف الكذب بس متقدم حبتين , الحقيقة أحنا جربنا كل الطرق لخداعة بس منفعش, فهتجاوب علي السؤال بصراحة و الا هتتحول لذكري
ظل في نفسة: يخرب بيتك حسيت أنها حاجة خطيرة للأسف للشخص العادي كان ممكن يخاف أو بقلق بس كل شيء تحت السيطرة
ظل: أنت مش محتاجة لأن أنا معنديش اي حاجة أقلها
زياد: هنشوف هنشوف يلا وصلوه
(تم ربط ظل من جميع أطراف جسده بالمستشعرات , ظهرت لمعه في عيني زياد ثم ضحك ضحك هستيري لمدة)
ظل: معتقدش أن شكلي بيضحك للدرجة دي فمتشاركني ؟
زياد(و هو يضحك):حسنا ...حسناً (توقف الضحك فجأ) هل تعرف حد اسمه يوسف ؟
ظل: يوسف؟...يوسف..؟ لا معرفش حد بالاسم ده
حارس: صادق
زياد: شكراً و دلوقتي نكمل لعبتناً (مع ابتسامة خفيفة)
الوضع الحالي:
زياد: 1100 نقطة حياة ظل: 900 نقطة حياة
ساحة ظل:
القرصان ذو القدم المقطوعة:
هجوم: 600
الحياة: 400
القدرات: لا يتأثر بالظلام حسام السفاح:
هجوم: 500
حياة: 300
قدرات: ـــــــــــــــــــــــ
ساحة زياد:
التنين الأخضر:
هجوم: 1000
الحياة: 1100
القدرات: تنين ضخم عدواني بدرجه أولي عندما يهجم علي فريسته يخصم فرق الهجوم و حياة الفريسة من نقاط الخصم
المكان:
دائرة جبال جبل العرافين: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد3 دور
القدرات: تمنع كل الطرفين من الهجوم السفلي
و لكن ستختفي الأن
(اختفت بطاقة دائرة جبال جبل العرافين)
ظل مع نفسة: عندي خطة بس هسحب الأول
العراف:
هجوم: 00 الحياة: 00
القدرات: يمكنه استدعاء بطاقتين من اليد أو تجفيف البحر حال نزوله
ظل في خياله: أنا بصراحة مبقتش فاهم صانع اللعبة جاب الأفكار دي كلها منين ؟! ورقة صفر هجوم و صفر حياة لا و معاها أقوي قدرة شفتها؟! بس عموماً الخطة متغيرتش
ظهر التنين الأحمر في الساحة
التنين الأحمر:
هجوم: 1500
الحياة: 1000
القدرات: تنين ضخم له كبرياء لا يهاجم مباشرة و لا يهاجم من هم أقل من 1000 نقطة حياة و لا يهاجم البشر
ظل: و بما أن نقاط حياة التنين الأخضر 1100 فبيحقق كل الشروط و تم القضاء عليه
زياد: دوري هسحب .......حظك خلص يا 217 دلوقتي أنا المنتصر بالبطاقة دي , خد بالك دي بطاقة مميزه
الفيضان العظيم: بطاقة مكان تسود الساحة لثانية
القدرات: تقوم بأنشاء فيضان ضخم يغرق الساحة يقتل كل الكائنات عدا البرمائين
تأثيرها يدوم حتي بعد الاختفاء فيموت كل من حاول الهجوم من جانب الخصم
ظل: بطاقة هتموت كل كائناتي و تمنع هجومي ! هل في أعجب من كدة؟
زياد: كل كائناتك ماتت و مش هتعرف تهجم أنا لو مكانك هستسلم!
لحظه أنت لو أستسلمت هتموت!! يا نهار أبيض يا نهار أبيض
ظل في سرة: هو أمتي بقا مستفز بالشكل ده ؟ معتقدش أنها النهاية
لازم أفكر في حل ؟ ......أنا عايز أقتل صاحب اللعبة!!!
ظل الأن في مأزق فأي كائن ينزله لا يمكنه الصمود الا البرمائيين
و بطاقاته بعد السحب
السفينة: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد2 دور
القدرات: +100 لخواص القراصنة و الكائنات البحرية
جبل العرافين: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد الاستخدام
الوصف: مكان خطير به غاز سام قلة من دخلوه
القدرات: يقتل كل الكائنات و التأثيرات في الساحة عدا "ذي الرقعة الحمراء"
حورية البحر:
هجوم: 300
الحياة: 50
القدرات: غناها الجميل يسقط القراصنة خارج الساحة لدور و مرة واحده
العراف:
هجوم: 00 الحياة: 00
القدرات: يمكنه استدعاء بطاقتين من اليد أو تجفيف البحر حال نزوله
الغول الصامت:
هجوم: 400 الحياة: 01
القدرات:ــــــــــــــــــــــــــــــ
ظل: لا يوجد خيار أخر سوي الاعتماد علي فتاة ! لماذا هذا يحدث الأن!
(نزلت الحورية للساحة و بما أنها تعتبر من البرمائيين و لا يوجد كائن عند زياد أنقصت من نقاط حياته )
زياد: 800 نقطة حياة ظل: 900 نقطة حياة
ظل: الحورية نقاط حياتها قليلة فمن أول قلم هتودع ! علشان كده مكنتش عايز أنزلها
زياد: حركة حلوة بس أعترف بالهزيمة و هلعب بعجلة الحظ علي حياتك بس أنا عارف الإجابة (ضحكه)
زياد: دوري هسحب مع أني مش محتاج ...هحط الورقة دي
الغول المدافع:
هجوم: 20 الحياة: 1500
القدرات:ــــــــــــــــــــــــــــــ
ظل: أنت ليه حطيت ورقة دفاعية ؟ الحورية دفعها ضعيف جداً و هتموت من أول قلم ؟!
زياد: للأسف متوقعتش ده منك ,من قوانين اللعبة أنك تسحب كل دور ورقة فإيه الي هيحصل لو مفيش ورق ؟
نظر ظل الي أوراقه فلم يجد سوي 5 ورقات
ظل(بذهول): علشان كده خلتني أبدأ الأول ؟
زياد: ايوة كانت خطة من كذا خطة المهم اللعبة نستك السؤال ؟
ظل: أيوه ممكن (في نفسة الوضع حياة أو موت )
سؤالي هو مين المساجين الي في السجن ده ؟
زياد: سؤال حلو من واحد هيموت قريب في الحقيقة المساجين دول تم أحتجازهم من سنتين علشان ببساطة متمسكين بحجات فاتت مش هترجع
ظل: حجات فاتت؟
زياد: ايوة زي ما أنت عارف أو مش عارف فالعالم بيتغير و أحنا لازم نتغير معاه دي هي طبيعة الانسان التكيف علي البيئة بس المساجين هنا رفضوا التكيف ده و لأن أحنا محتاجنهم حبسناهم هنا
ظل: أنت ايه هدفك ؟
زياد: مش معني أني جوابتك علي سؤال زيادة يبقي هجاوبك, أنت ميت أصلاً
ظل(في سره): الموضوع شكلة أكبر مما تخيلت لازم أعيش ..هعتمد علي حظي
سحب ظل الورقة و كانت
ذي الرقعة الحمراء:
هجوم: 800 الحياة: 500
القدرات: هو قرصان والوحيد المؤهل لدخول جبل العرافين و يمكن استدعائه ببطاقة "جبل العرافين" ان كان في اليد
ظل: لقيتها
زياد:؟؟؟
ظل: أنا هستدعي
العراف:
هجوم: 00 الحياة: 00
القدرات: يمكنه استدعاء بطاقتين من اليد أو تجفيف البحر حال نزوله
و هستخدم قدرته لاستدعاء
جبل العرافين: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد الاستخدام
الوصف: مكان خطير به غاز سام قلة من دخلوه
القدرات: يقتل كل الكائنات و التأثيرات في الساحة عدا "ذي الرقعة الحمراء"
الي هيلغي تأثير الفيضان العظيم و كمان معايا في ايدي ورقة
ذي الرقعة الحمراء:
هجوم: 800 الحياة: 500
القدرات: هو قرصان والوحيد المؤهل لدخول جبل العرافين و يمكن استدعائه ببطاقة "جبل العرافين" ان كان في اليد
الي مكتوب انه لو كان في أيدي و استخدمت جبل العرافين أقدر أستدعيه
و مش بس كدة ورقة جبل العرافين اختفت فهتسمحلي أني أجيب الورقة التانية من تأثير العراف و الي هتكون ورقة
السفينة: بطاقة مكان تسود الملعب تختفي بعد2 دور
القدرات: +100 لخواص القراصنة و الكائنات البحرية
الي هتزود ذي الرقعة الحمراء +100 فهيبقي
ذي الرقعة الحمراء:
هجوم: 900 الحياة: 600 معزز من قبل السفينة
القدرات: هو قرصان والوحيد المؤهل لدخول جبل العرافين و يمكن استدعائه ببطاقة "جبل العرافين" ان كان في اليد
و تأثير ورقة جبل العرافين موت الغول بتاعك كدة الساحة فاضية و معايا ذي الرقعة الحمراء الي هجومة قد نقاط حياتك بالظبط
فجه وقت الهجوم .........و مبروك كسبت
زياد(بصدمه): ؟؟؟؟ ايه ! كسبت ؟
ظل: أنا مرهق من التفكير...(استلقي علي كرسيه و أغمض عينيه مع ابتسامة)
**********
؟؟؟: أنت ازاي بتكسبني علي طول كدة
ظل: لأنك غبي
؟؟؟: يا أخويا...يا الي من أمي و أبويا...و لما امسكك دلوقتي و اعجن رأسك في الحيط و تزعل ؟
ظل: خلاص خلاص أنا أسف(صوته الداخلي) مأنت غبي و تعملها
**********
زياد: اممم تمام مش هعترض مبروك كسبت حياتك !
ظل: كانت لعبة حلوة بس مش عايز ألعبها تاني
زياد(أشار لحارس): عموماً أنت هتسكن هنا لمدة خد الهدوم دي, أنا ماشي دلوقتي
(أغلق الباب): أنا مرهق بس مفيش وقت لازم أكون حذر و أتدرب علي قدراتي الي اكتشفتها من اسبوع
حارس: كان بإمكانك الفوز فلما لم تفعل
زياد: لكي أري النهاية في الواقع قد تفجأت
حارس: اذن هل تأكدت من شكوكنا
زياد: نعم و قبل استخدام الجهاز
حارس: اذن هل كان يكذب ؟
زياد(بحزم): هذا أفضل ما تواصل له العلم في مجال كشف الكذب بالتأكيد قد كذب فهو ليس شخص عادي
الحارس: اذن لما لا نستخدم القـــــ
(مسك زياد عنقه و لم يسمع هذا الصوت مجدداً)
زياد: اذن لقد كان يسكن تلك الحظيرة من مدة و علي تواصل معه و لكن في الغالب لم يقابله ..حسناً...حسناً ....اه نسيت هناك جثة لحفظ وجهاها
(هناك من يدخل حرب لينتصر و هناك المنتصرون قبل بدأها)
الوقت المتبقي147:23:20:5